Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

woensdag, 23 mei 2018 - Categorie: Verhalen

Bron: radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=51&t=184601&utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=20180523
19 mei 2018

Twee weken geleden ontving ik mijn eindafrekening van OXXIO. Tot mijn grote verbazing was mijn electraverbruik maar liefst 9100 kWh. Mijn gemiddelde verbruik in de afgelopen 10 jaar is 4500kwh, een normaal verbruik voor een gezin met twee kinderen. Afgelopen jaar is bij mij de slimme meter geïnstalleerd. Er zijn dus tussentijdse meterstanden. De oude meter is opgenomen maar vanzelfsprekend niet meer te controleren. Oxxio “begrijpt” mijn frustratie na 4 mails maar zegt niets voor mij te kunnen doen. Ook Liander die de meter heeft geïnstalleerd zegt eenvoudigweg dat de nieuwe meter is gestart op -0- en de stand van de oude meter is doorgegeven aan Oxxio.

Heeft er iemand nog tip wat ik zou kunnen doen of wie ik zou kunnen inschakelen? Het gaat hier toch wel om 4500 kWh teveel in rekening gebrachte energie hetgeen toch al snel op zo’n EUR 900,00 uitkomst.

Het gaat dus nog steeds mis. Op dezelfde site stonden de volgende suggesties:

Misschien heb je wat aan dit document van Netbeheer Nederland. Daar staan de veel voorkomende oorzaken van een hoger verbruik.

www.netbeheernederland.nl/_uplo ... 0Meter.pdf

In het kort:
1. Verwarring doordat consumenten voor het eerst geconfronteerd worden met hun werkelijke verbruikskosten
2. Seizoen van plaatsing slimme meter
3. Apparatuur in huis of het veranderd verbruiksgedrag.
4. Geschatte meterstanden in voorgaande jaren.
5. Onduidelijkheid over teruglevering zonnepanelen
6. Meetafwijking oude (vervangen) meter

Een volgende reactie:
Ik mis toch een andere mogelijke oorzaak:
7. Meetafwijking nieuwe meter

Uiteraard houdt netbeheer dat onder de pet

Een derde reactie:
Geschil aanspannen www.sgc.nl .



Lees verder in de categorie Verhalen | Terug naar homepage | Lees de introductie