Slimme meter verwijderen?
donderdag, 02 maart 2017 - Categorie: Verhalen
Bron 1: e-mail van een lezer (met onze reactie)
2 febr. 2017
Met de nodige reserveringen hebben wij een aantal maanden geleden, toen nog niet op de hoogte van de risico's, door Stedin een slimme meter (electra en gas) laten installeren.
Meteen daarna kwamen er (toen nog niet gelinkte) klachten als hoofdpijn, duizelig, niet helder in het hoofd opzetten.
Toen wij daarna nieuws kregen over de straling van deze meters werd het ons duidelijk.
Daar hoefden we niet eens een stralings onderzoek voor hoeven laten doen.
Op de website van Stedin staat dat zij reeds geïnstalleerde meters niet meer weghalen.
Zouden jullie ons kunnen helpen/adviseren wat hierin te doen?
We hadden de voorbeeldbrief gelezen maar om welke geschillencomissie gaat het hier? Is een brief van de huiarts voldoende of moet er ook een woonbioloog komen voor een metingsverslag (gemiddeld vragen die hiervoor € 175,)
B.
Met onze reactie:
Hierbij een paar websites met info, in de derde de suggestie die neerkomt op het afschermen van de straling van de slimme meter. Dat Stedin de boot afhoudt is een normale reactie. Niet opgeven in ieder geval. Je kunt andere providers bellen met de vraag of ze de slimme meter willen vervangen als je naar ze overstapt. Er zijn afspraken dat de slimme meters maar zes keer paar jaar worden uitgelezen, ook bij Stedin, zie eerste link hieronder.. Vanwege jullie problemen is dat bij jullie niet het geval. Wijs ze daarop en dreig evt. de meter met Al folie te omwikkelen en die folie te aarden.
Ga ook naar jullie huisarts met jullie verhaal (niet alle huisartsen zijn even bereidwillig mee te werken, maar als niemand klaagt gebeurt er niets).
www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen/
en
www.stedin.net/slimme-meter/oude-meter-behouden
en
www.stopumts.nl/doc.php/Voorlichting/9605/slimme_meter_waarschuwing%21
en
www.stopumts.nl/doc.php/Voorlichting/8931/slimme_meter_uitzetten_of_aanzetten___
Succes en hou me op de hoogte, wel een relevant ervaringsverhaal op deze site:
www.stopumts.nl/doc.php/Juridische%20Informatie/8953/slimme_meter_laten_verwijderen
dit had ik zelf nog gemist.
Vergat nog iets, een meetverslag van een woonbioloog helpt niet, zit toch onder de Nederlandse norm. Zelf een meter kopen bij www.vitalitools.nl helpt meer, kost evenveel en dan kun je zelf altijd meten.
Er is nog geen vervolg.
Zie ook, voor weigeren:
www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/slimme-meter-weigeren
en
www.stopumts.nl/doc.php/Voorlichting/10240/%7Bslimme_meter_weigeren%3B_overheid%7D
en
www.earth-matters.nl/11/10344/verborgen-nieuws/per-1-1-15-wordt-slimme-meter-grootschalig-aangeboden-weigeren-mag-waarom-dat-de-slimste-en-gezondste-keuze-is.html .
Bron 2: Tweede brief lezer
2 maart 2017
Na nogmaals een brief en een doktersverklaring heeft Stedin verklaard de slimme meter te verwijderen. De daaraan verbonden kosten zijn € 72,60 inclusief BTW. Voor iemand die met hetzelfde probleem zit, contact opnemen met de klantenservice (088 8963963, twitter, facebook).
Bron 3: Van Facebook
9 maart 2017
Liander ( info@liander.nl ) vervangt slimme meters kosteloos als de klant een medische verklaring opstuurt met uitleg waarom deze slecht is voor zijn/haar gezondheid. Zonder zo'n verklaring rekent Liander € 72,60 voor zo'n vervanging door een digitale meter zonder uitleesfunctie. Ze leveren geen analoge elektrameters meer.
Zie ook:
www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/slimme-meter/handleiding-en-uitleg/wilt-u-geen-slimme-meter .
Lees verder in de categorie Verhalen | Terug naar homepage | Lees de introductie