Slimme meter laten verwijderen
donderdag, 18 december 2014 - Categorie: Juridische Informatie
Bron: mail van een lezer die het gelukt is een slimme meter te laten verwijderen.
18 dec. 2014
Hieronder de mail.
Aangetekende brief naar energienetbeheerder met daarin verzoek om verwijdering 'slimme' meters wegens gezondheidsklachten en plaatsing van gewone meters zonder mobiel netwerk. Vermelding klachten en dat dat een beperkend effect heeft op mijn werkmogelijkheden en sociale leven. Met daarin het verzoek om binnen 10 dagen schriftelijk te reageren op deze brief, omdat we anders genoodzaakt zijn om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Energie. Als bijlagen heb ik ingesloten: een verklaring van mijn huisarts betreffende mijn klachten in het kader van electromagnetische overgevoeligheid, alsmede een verklaring van mijn woonbiologe die daarin meetwaarden heeft vermeld en vermeld dat er inmiddels voldoende onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken melden dat belastingen met dergelijke meetwaarden ziekmakend kunnen zijn. Deze aangetekende brief c.c. versturen naar ACM (Autoriteit Consument & Markt) en de maatschappij die in opdracht van de netbeheerder de 'slimme' meters heeft geplaatst en naar mijn eigen energieleverancier.
In mijn geval kreeg ik geen enkele reactie van netbeheerder, na telefonisch contact gaven zij aan de aangetekende brief niet ontvangen te hebben. Ik heb toen alle postgegevens incl. handtekening voor ontvangst opgezocht en gescand en het complete bovenstaande pakket van brieven, verklaringen en verzend/ontvangsbewijzen per mail via de website van de netbeheerder nogmaals toegezonden waarbij ik ze 2 dagen de tijd gaf om alsnog schriftelijk te reageren. In principe had ik al naar de geschillencommissie kunnen gaan en het hele verhaal daar neerleggen, dat kost heb ik begrepen ongeveer 50 euro, dat moet binnen 30 dagen na verzending van je aangetekende brief. Die doen dan een uitspraak en die is bindend. Uiteindelijk heeft netbeheerder binnen die 2 dagen aangegeven kosteloos de 'slimme' meters te laten vervangen.
Tip: alles schriftelijk communiceren, telefonisch werkt niet!
Let op dat je altijd om schriftelijke reacties vraagt, ook al proberen zij het eerst telefonisch, laat alles schriftelijk bevestigen!!
Zie ook:
welketoekomst.wordpress.com/2013/02/18/weinig-mensen-weigeren-privacy-gevoelige-slimme-energiemeter/ .
Zie verder:
www.stopumts.nl/doc.php/Verhalen/10489/redir
febr. 2017
voor andere mogelijke acties, naar een andere provider (dreigen te) gaan kan wel eens sneller werken.
Lees verder in de categorie Juridische Informatie | Terug naar homepage | Lees de introductie