StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
02/07/18Informatie en tips m.b.t.
28/06/18Frequenties gebruikt bij
Artikelen
07/07/18'Wifi op speelplaatsen on
30/06/18Countries ban iPads and m
22/06/18SAR waarden, Phones emitt
15/06/18The 25% Revolution—How
07/06/18Bees, Birds and mankind D
07/06/18Is your high blood sugar
Berichten Nederland
13/07/18Zelfs VodafoneZiggo-ceo m
10/07/18Update Gemeente Heusden -
09/07/18Ziek door straling: slach
06/07/18Nederlandse providers moe
05/07/18De Omgevingswet en elektr
Berichten België
16/06/18Scherpenheuvel-Zichem: Be
14/06/18Tommelein laat straling d
Berichten Internationaal
11/07/18USA: Berkeley Cell Phone
29/06/18Frankrijk: Appeal for the
28/06/18Ierland: Proposed legisla
27/06/18Frankrijk: Hypersensitivi
Ervaringen | Appellen/oproepen
03/07/18Slimme meter ervaring
28/05/18Stralingsarme werkplek
28/05/18Ervaring in Denemarken
Onderzoeken
12/07/185 G wireless telecommunic
30/06/18Nervous system manipulati
21/06/18Absorption of wireless ra
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
01/06/18Wetgeving hoogspanningsli
15/05/18Brit dad sues Nokia for u
02/03/18Formal Complaint to the E
Oproepen
29/06/18Tegenlicht wordt 30% geko
15/06/18Stem voor plan voor een w
24/05/18Lezing in Westerhoven: Sm
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
07/07/18E/mail naar alle raadsled
07/07/18E-mail naar de TV redacti
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Nationale ombudsman stelt stelt elektrogevoelige in het gelijk m.b.t. klacht over het UWV    
Ga naar overzicht berichten in: Juridische Informatie

Nationale ombudsman stelt stelt elektrogevoelige in het gelijk m.b.t. klacht over het UWV
zaterdag, 18 oktober 2014 - Dossier: Juridische informatie


Bron: www.nationaleombudsman.nl/uploads/rapport/rapport-2014-130.pdf .
3 okt. 2014

Een belangrijk resultaat, voor de samenvatting en de conclusie zie hieronder, voor het volledige rapport zie bovenstaande link. Een klacht indienen bij de Nationale ombudsman kan dus nuttig zijn, mits goed onderbouwd natuurlijk.

Samenvatting


Verzoekster viel bij haar werkgever uit met klachten veroorzaakt door blootstelling aan
elektromagnetische straling. Bij een onderzoek op de werkplek was geen overschrijding van de
toegestane norm vastgesteld. De bedrijfsarts betwijfelde of verzoekster ooit nog terug zou kunnen
keren op haar werkplek. Zij stelde na ruim een jaar ziekte voor dat verzoekster vier uur per week
zou beginnen met re-integreren vanuit huis.

Haar werkgever wilde weten of hij voldoende aan re-integratie deed en of verzoekster ook vanaf kantoor kon re-integreren. Hij vroeg een deskundigenoordeel aan dat door een arbeidsdeskundige van het UWV werd uitgevoerd omdat het ging om een vraag van arbeidskundige aard. De arbeidsdeskundige consulteerde de verzekeringsarts. Die had overleg met de bedrijfsarts en concludeerde dat er teveel van de klachten was uitgegaan. Verzoekster zou meer moeten kunnen dan vier uur vanuit huis re-integreren. De bedrijfsarts moest de belastbaarheid beter in kaart brengen. Het UWV oordeelde dat de werkgever te weinig gedaan had aan de re-integratie van verzoekster.

Verzoekster klaagde erover dat het deskundigenoordeel onzorgvuldig tot stand was gekomen nu de verzekeringsarts haar niet gezien of gesproken had. Ook bleek uit het oordeel en de klachtafhandeling niet dat haar standpunt was meegewogen.

De Nationale ombudsman oordeelt dat het deskundigenoordeel door de arbeidsdeskundige op zorgvuldige wijze was uitgevoerd, maar dat er in dit geval toch van het UWV meer verwacht had mogen worden. Gelet op de ernst en lange duur van de klachten en de regelmatige controles bij de bedrijfsarts, had met het oog op het vereiste van maatwerk van het UWV verwacht mogen worden dat de verzekeringsarts verzoekster zelf had gezien. Dit had in ieder geval moeten gebeuren in het kader van de klachtafhandeling door het UWV. Daarnaast oordeelt de Nationale ombudsman
dat de klachtafhandeling niet voldoet aan het vereiste van luisteren naar de burger.

Conclusie

De klacht over de manier waarop het UWV de aanvraag van het deskundigenoordeel behandeld heeft, is gegrond wegens schending van het maatwerkvereiste;

De klacht over de klachtafhandeling is gegrond wegens schending van het vereiste van luisteren naar de burger.

De Nationale ombudsman,
mr. F.J.W.M. van Dooren,
waarnemend ombudsman


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer