StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
19/07/18Meetspecialisten, afsc
18/07/18Hoogspanningslijnen: Netk
Artikelen
18/07/18''Bad Luck'' Cannot Expla
16/07/18Firefighters Suffer Neuro
16/07/18With teen mental health d
16/07/18The inconvenient truth ab
07/07/18'Wifi op speelplaatsen on
30/06/18Countries ban iPads and m
Berichten Nederland
13/07/18Zelfs VodafoneZiggo-ceo m
10/07/18Update Gemeente Heusden -
09/07/18Ziek door straling: slach
06/07/18Nederlandse providers moe
05/07/18De Omgevingswet en elektr
Berichten België
16/06/18Scherpenheuvel-Zichem: Be
14/06/18Tommelein laat straling d
Berichten Internationaal
17/07/18Frankrijk: PhoneGate scan
11/07/18USA: Berkeley Cell Phone
29/06/18Frankrijk: Appeal for the
28/06/18Ierland: Proposed legisla
Ervaringen | Appellen/oproepen
03/07/18Slimme meter ervaring
28/05/18Stralingsarme werkplek
28/05/18Ervaring in Denemarken
Onderzoeken
12/07/185 G wireless telecommunic
30/06/18Nervous system manipulati
21/06/18Absorption of wireless ra
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
17/07/18De Omgevingswet en elektr
01/06/18Wetgeving hoogspanningsli
15/05/18Brit dad sues Nokia for u
Oproepen
29/06/18Tegenlicht wordt 30% geko
15/06/18Stem voor plan voor een w
24/05/18Lezing in Westerhoven: Sm
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
07/07/18E/mail naar alle raadsled
07/07/18E-mail naar de TV redacti
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
OV is appende fietser zat    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Nederland

OV is appende fietser zat
zaterdag, 24 oktober 2015 - Dossier: Algemeen


Bron: www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4169697/2015/10/24/OV-is-appende-fietser-zat.dhtml
23 okt. 2015

OV-bedrijven zijn bellende en appende fietsers spuugzat. Elke dag moeten bus- en tramchauffeurs in het hele land voortdurend ingrijpen om 'fietspiraten' te ontwijken.


Bus- en trambestuurders van Connexxion, Syntus, RET, GVB en HTM maken steeds vaker een noodstop. Dat zeggen de vervoersbedrijven tegen het AD. ,,Het loopt uit de hand'', waarschuwt Hendri Beltman van busbedrijf Connexxion. ,,Fietsers en voetgangers staren naar het schermpje van hun mobiele telefoon en hebben totaal geen oog meer voor de omgeving.'' Bij een noodstop vliegen passagiers door de bus. ,,Weggebruikers realiseren zich niet dat bus- en trampassagiers geen gordel dragen'', zegt Beltman. ,,De kans op ernstige ongelukken is daardoor veel groter.''

Volgens vervoerder Syntus vormen vooral appende fietsers een plaag. ,,Wie belt, kijkt tenminste nog voor zich uit'', zegt woordvoerder Melanie Snijders. ,,Dankzij Whatsapp fietsen grote groepen jongeren rond als een kip zonder kop.''

In de grote steden zijn de problemen het grootst. Bus- en tramchauffeurs van HTM in Den Haag moeten tot 40 keer per rit ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. ,,Dan moet je denken aan acties als toeteren, afremmen of een noodstop maken'', zegt Marijke Poppelier van HTM. ,,Het is wachten op het eerste grote ongeluk.''

Hoe vaak het precies misgaat, is onduidelijk. De Nationale Politie houdt niet bij wanneer onoplettende fietsers een ongeval veroorzaken. ,,Het probleem is dat bellende fietsers achteraf vaak ontkennen dat ze met hun mobieltje bezig waren'', zegt een politiewoordvoerder. ,,Vanwege de verzekering.''

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden door het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen. Bij bijna 20 procent van de fietsongevallen met jongeren is een telefoon in het spel. Connexxion wil daarom dat kinderen op de basisschool verplicht les krijgen in het gebruik van mobieltjes in het verkeer. ,,Er moet meer aandacht komen voor normen en waarden'', vindt Beltman. ,,Ook ouders hebben hier een verantwoordelijkheid. Fietsers moeten gewoon uit hun doppen kijken.''

Eerder dit jaar besloot minister Schultz van Verkeer om bellen en appen op de fiets niet te verbieden. Volgens de minister is een verbod toch niet te controleren. In België en Duitsland is bellen op de fiets wél strafbaar.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer