StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
03/09/18Antennebureau: Resultaten
16/08/18Wifi uitzetten: modems
Artikelen
22/09/18Het internet der dingen (
20/09/18Global cancer data by cou
19/09/18Uitgelicht: Gevaarlijke b
18/09/18On the difference betw
09/09/18Mobieltjes uit tijdens ev
09/09/18Hoe smart is smart city?
Berichten Nederland
18/09/18Ilpendam in rep en roer o
11/09/18Wateringen (gem. Westerve
11/09/18Philips Lighting introduc
09/09/18Volkskrant: Kwalijk artik
02/09/18Overheidsdiensten die zic
Berichten België
03/09/18Waar staan de UMTS (3G) e
23/07/18Brusselse overheid tekent
Berichten Internationaal
20/09/18EMF Health Summit
13/09/18USA: City Blocks 5G Cell
13/09/18WHO: Aantal mensen met ka
13/09/18Mobile phone radiation ca
Ervaringen | Appellen/oproepen
19/09/18UK Woman Detained At Ment
03/09/18Ervaring van iemand die n
29/07/18WMO aanvraag: ervaring
Onderzoeken
12/09/18Cancer epidemiology updat
09/09/18Effects of 900-MHz radiat
09/09/18Protective effects of mel
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
07/09/18Avaaz wint van Monsanto
17/07/18De Omgevingswet en elektr
01/06/18Wetgeving hoogspanningsli
Oproepen
06/10/18Regiodagen Stichting EHS;
19/09/185G Space Appeal; petitie,
07/09/18Aankondiging nieuwe cursu
Folders
10/08/18Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
31/08/18Bezwaar locatie zendmast
07/07/18E/mail naar alle raadsled
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
'Getrainde arts praat beter met patiënt onverklaarde klachten'    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Nederland

'Getrainde arts praat beter met patiënt onverklaarde klachten'
donderdag, 24 september 2015 - Dossier: Algemeen


Bron: www.skipr.nl/actueel/id23853-getrainde-arts-praat-beter-met-patint-onverklaarde-klachten.html
22 sept. 2015


Het Erasmus MC heeft een training ontwikkeld waarmee specialisten beter leren communiceren met patiënten bij wie na het gebruikelijke onderzoek geen medische verklaring voor de klachten kan worden gegeven. Deze patiëntencategorie, ook wel somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) genoemd, behoort tot de vijf duurste diagnostische categorieën in ons land. Vanwege het uitblijven van een diagnose worden immers vaak talloze aanvullende onderzoeken aangevraagd die eigenlijk zinloos zijn.

Nederland telt ongeveer een miljoen SOLK-patiënten. Medisch specialisten vinden communicatie met deze patiënten vaak lastig, patiënten voelen zich op hun beurt dikwijls onbegrepen. Omdat ruim veertig procent van de poliklinische patiënten die een specialist bezoeken lichamelijk onverklaarde klachten heeft, is er in het Erasmus MC een training ontwikkeld. En die werkt goed, blijkt uit een studie van onderzoeker Anne Weiland, verbonden aan de afdeling Inwendige Geneeskunde. Deze week heeft ze haar bevindingen gepubliceerd in PLOS ONE, en op 30 september promoveert ze op haar onderzoek.

Weiland, die een reeds bestaande training voor huisartsen bewerkte voor specialisten, deed onderzoek naar de communicatie van medisch specialisten met patiënten met SOLK. Aan het onderzoek naar het effect van de training hebben 123 specialisten en toekomstige specialisten en 478 patiënten uit zes verschillende ziekenhuizen meegedaan. De meeste van hen waren internist, neuroloog of maag-darm-leverarts.
Overbodig onderzoek achterwege laten
Medisch specialisten leren door de training een efficiënt consult te voeren, waarbij ze zichzelf én de patiënt serieus nemen. Ze leren hun uitleg over de klachten beter af te stemmen op de patiënt en effectief gerust te stellen door in te gaan op de zorgen van de patiënt. Verder leren specialisten overbodig onderzoek achterwege te laten, concreet advies te geven om gevolgen van de klachten te beperken en duidelijk te communiceren met de huisarts. Deelnemers waarderen de training hoog vanwege de toepasbaarheid in hun praktijk, volgens Weiland.

Getrainde specialisten bleken beter door te vragen op de klachten van de patiënt en meer aandacht te besteden aan de kennis en de ideeën van de patiënt over de klacht. Ook besteedden zij aandacht aan de impact daarvan op het dagelijks leven. Bovendien bleken ze effectiever te communiceren met de patiënt en de vragen van de patiënt in de brief aan de huisarts vaker te beantwoorden.

Zolang elektrogevoeligheid en EHS i.h.b. niet in het trainingsprogramma worden opgenomen zijn we het er volledig mee eens dat er vele overbodige onderzoeken zullen zijn die net zo goed achterwege gelaten kunnen worden.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer