Voorlopig geen internet in de trein, NRC
maandag, 03 december 2007 - Categorie: Berichten Nederland
Voorlopig geen internet in de trein
Gepubliceerd: 3 december 2007 20:21 | Gewijzigd: 3 december 2007 20:21
ANP
Bron: www.nrc.nl/binnenland/article843480.ece/Voorlopig_geen_internet_in_de_trein
Utrecht, 3 dec.Treinreizigers blijven voorlopig verstoken van de hun al jaren geleden beloofde internetverbinding. De Nederlandse Spoorwegen maakten maandagmiddag bekend dat een samenwerkingsverband met KPN is beëindigd. Beide partijen waren bezig met het realiseren van internet, actuele reisinformatie en infotainment in intercity's.
Volgens NS waren de plannen ,,te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar''. De kosten voor het inbouwen van hardware in de treinen pakken hoger uit dan voorzien en de belangrijkste financieringsbron, reclame-inkomsten, valt tegen. Het project komt tientallen miljoenen euro's tekort om rendabel te zijn.
Het is de zoveelste tegenslag op dit terrein. NS denkt al jaren na over de mogelijkheden van internet in de trein. Onlangs haakten RTL en Dag af als potentiële leveranciers van 'content' als video-items en tekstberichten. En KPN is niet de eerste partner op het gebied van hardware en software met wie NS de relatie verbreekt.
De mededeling van NS kwam maandag op een saillant moment. Dinsdag debatteert de Tweede Kamer over de verkeersbegroting. Het PvdA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom kwam nota bene maandagochtend met een noodkreet over het uitblijven van internet in de trein, nog voordat NS met het laatste nieuws naar buiten trad. ,,NS werkt voor zover ik weet in ieder geval al sinds 2004 aan internet in de trein en het komt maar niet van de grond'', aldus een teleurgestelde Samsom maandagavond. ,,Reden te meer om de minister morgen op te roepen NS en spoorbeheerder ProRail onder druk te zetten''.
Samsom wil dat het Rijk 15 miljoen euro uittrekt om snel internet in de trein mogelijk te maken. Volgens hem vergt dat een totale investering van 50 tot 100 miljoen euro, waarbij NS, ProRail en eventuele andere, commerciële partijen opdraaien voor de overige kosten.
NS liet weten dat het zich nu eerst gaat concentreren op het verschaffen van actuele reisinformatie aan de klant. Dat gebeurt onder meer via elektronische schermen in de stations, via de bakken boven de perrons en met behulp van lichtkranten in stoptreinen. Desgevraagd kon een woordvoerster van NS niet zeggen wanneer de treinreizigers alsnog kunnen beschikken over internet tijdens de rit.
Lees verder in de categorie Berichten Nederland | Terug naar homepage | Lees de introductie