Vast breedband enige lichtpuntje op krimpende zakelijke telecommarkt

vrijdag, 28 juni 2019 - Categorie: Berichten Nederland

Bron: www.telecompaper.com/nieuws/vast-breedband-enige-lichtpuntje-op-krimpende-zakelijke-telecommarkt--1298593
28 juni 2019

De Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten kromp ook in het eerste kwartaal van 2019. De omzet daalde 3,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op EUR 573 miljoen. Het enige lichtpuntje was vast breedband, waar de omzet met 10,5 procent steeg. Dat blijkt uit het nieuwste Business Market Insight-rapport van Telecompaper. VodafoneZiggo leidt de groei in breedband en verkleint snel de kloof in marktaandeel met marktleider KPN.

De zakelijke markt vertoonde een seizoensmatige stijging in Q4 2018, maar de omzet daalde opnieuw in Q1 van 2019. De krimp wordt vooral veroorzaakt door het mobiele segment, dat nog steeds goed is voor meer dan 40 procent van de totale omzet. De mobiele inkomsten bij operators staan onder druk door de toegenomen prijsconcurrentie vanuit T-Mobile en Tele2, maar ook omdat meer kleinere bedrijven kiezen voor consumentenaanbiedingen.

VodafoneZiggo leidt groei in breedband
Op de vaste breedbandmarkt lijken de prijzen beter stand te houden, waarbij zowel het aantal aansluitingen als de omzet al meerdere kwartalen op rij zijn gestegen. Diverse factoren spelen mee, zoals:

. De migratie van huurlijnen naar VPN's.
. De vraag naar hogere breedbandsnelheden.
. De uitbreiding van glasvezelnetwerken op bedrijventerreinen.
. Toenemende afhankelijkheid van cloudapplicaties bij bedrijven.

KPN en VodafoneZiggo domineren de markt voor zakelijk breedband. Zij nemen samen 90 procent van de omzet en meer dan 80 procent van de aansluitingen voor hun rekening. Beide operators zagen groei, maar VodafoneZiggo ging het veel sneller met een omzetstijging van 23,5 procent in Q1. De kabelaanbieder nam in het eerste kwartaal 44 procent van de breedbandomzet voor zijn rekening, waardoor zijn marktaandeel met meer dan 4 procentpunten steeg ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het marktaandeel van KPN daalde met 2,6 procentpunten in dezelfde periode tot 46,8 procent.

De groei van VodafoneZiggo was vooral sterk in het SoHo-segment, waar het al meer dan de helft van de markt heeft, evenals in de mkb-markt, zo valt te lezen in het rapport. Het gaat hier om een groeiend segment met meer potentiële klanten, die zich mogelijk ook aangetrokken voelen door de kortingen en extra’s die Ziggo aan klanten biedt die ook mobiele diensten van fusiepartner Vodafone nemen.

T-Mobile / Tele2 groeit in mobiel
De nieuwe nummer drie operator op de Nederlandse markt, in het eerste kwartaal gecreëerd door de fusie van T-Mobile en Tele2, heeft nog steeds een kleine positie op de zakelijke vaste markt. Op het gebied van mobiel doet de combo het beter, met een aandeel van 20,8 procent van de zakelijke mobiele omzet en 23,7 procent van mobiele simkaarten in Q1 2019. De groei van het afgelopen jaar is – ook hier weer - grotendeels ten koste gegaan van KPN. Dat verloor marktaandeel terwijl Vodafone stabiel bleef in de zakelijke mobiele markt.

De bovenstaande cijfers komen uit de nieuwste editie van Telecompaper's Business Market Insight-rapport, dat elk kwartaal wordt gepubliceerd. Het onderzoek biedt een uitgebreid overzicht van de Nederlandse zakelijke telecommarkt, met een uitsplitsing per operator, soorten diensten en bedrijfssegmenten. Neem contact op met research@telecompaper.com om het rapport aan te schaffen of meer informatie te ontvangen.


Geplaatst vanwege het positieve nieuws dat vast breedband groeit en dat mobiel krimpt en voorts dat glasvezelnetwerken uitgebreid worden. Alle data die door glasvezelnetwerken gaan gaan niet door de lucht.



Lees verder in de categorie Berichten Nederland | Terug naar homepage | Lees de introductie