Radar: Slimme meter ellende, nog steeds

dinsdag, 10 oktober 2017 - Categorie: Berichten Nederland

Bron: Radar NPO 1, 20.40 u, 9 oktober

Was een interessante uitzending. 3000 mensen hadden bij Radar geklaagd over hun slimme meter. Het ging over te hoge rekeningen, die niet klopten met het eerdere gebruik. Sommige klanten hadden zelf goede meetapparatuur en hun metingen kwamen niet overeen met de getallen op de rekeningen van de energiebedrijven. Tevens bleek vaak niet echt gemeten was door de energiebedrijven, maar dat ze een (te hoge) schatting hadden gemaakt van het verbruik (ze noemden dat berekende waarden). Waarom ze berekende waarden in plaats van gemeten waarden gebruikt hadden werd niet duidelijk. Het kan zijn dat ze maar eens in de twee maanden maten (zoals publiekelijk aangekondigd), het kan zijn dat ze door slecht bereik niet konden meten en het kan zijn dat de gemeten waarden duidelijk veel te hoog waren. Niet gerefereerd was naar het onderzoek van de Universiteit Twente en de Hogeschool Amsterdam, waaruit bleek dat naar schatting driekwart miljoen energiemeters in Nederlandse meterkasten verkeerde standen weergeven. en dat door storingsbronnen in de directe omgeving de meters fors hogere waarden kunnen weergeven, zie:
www.stopumts.nl/doc.php/Voorlichting/10475/slimme_meter_onjuiste_meterstanden_ongezond_en_te_hacken .
Dit is een misser van Radar. Verder zal het duidelijk zijn dat lang niet alle mensen met klachten over de slimme meters ook geklaagd hebben bij Radar.


Zie ook: radar.avrotros.nl/nieuws/detail/maandag-in-radar-geld-terug-voor-geannuleerde-reis-klachten-slimme-meters/
met daarin de tekst:


Slimme meters: zijn de klachten

3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Over plotselinge stijgingen van het energieverbruik en rekeningen die opeens veel hoger zijn. Netbeheer Nederland beloofde een half jaar geleden met de klachten aan de slag te gaan. Dat hebben ze gedaan, en hun conclusie is dat het probleem grotendeels aan de klant zelf ligt, en niet aan de slimme meter. Vreemd, want uit een enquête van Radar onder de klagers waar ruim 1400 mensen op gereageerd hebben zegt meer dan de helft dat zijn of haar probleem nog niet is verholpen. Wat is hier aan de hand? Maandagavond in Radar.


Van Radar kreeg ik nog de volgende info binnen:

Netbeheer Nederland: 'Nauwelijks afwijking in slimme meters'

3000 klachten kreeg Radar binnen over slimme meters. Netbeheer Nederland ging hiermee aan de slag en concludeerde dat het grotendeels aan de klant zelf ligt.

Wat is er aan de hand met de slimme meters?
radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/09-10-2017/nauwelijks-afwijking-in-slimme-meters-volgens-netbeheer-nederland/?ns_mchannel=email&ns_source=dmdelivery&ns_campaign=20171011Radar&ns_linkname=

en als je dit aanklikt en leest, dan zou je eigenlijk alleen maar moeten concluderen dat die slimme meters zo snel mogelijk vervangen zouden moeten worden door de gewone ouderwetse (niet-slimme) meters. Het vervolg van de tekst van Radar:

Testpanel: Veel problemen met slimme meters nog onopgelost

70% van de ondervraagden geeft aan dat hun klachten over de slimme meter niet of slechts gedeeltelijk zijn opgelost.



Lees verder in de categorie Berichten Nederland | Terug naar homepage | Lees de introductie