Helft van iPadscholen Maurice de Hond gestopt
vrijdag, 09 juni 2017 - Categorie: Berichten Nederland
Bron 1: www.parool.nl/binnenland/helft-van-ipadscholen-maurice-de-hond-gestopt~a4499888/
9 juni 2017
Ruim de helft van de scholen die de afgelopen vier jaar overstapten op het revolutionaire SteSteve Jobsonderwijs of serieus overwogen dat te doen, is inmiddels afgehaakt.
De hoge kosten die initiator Maurice de Hond hen in rekening bracht, noemen zij als belangrijkste reden. Dit blijkt uit een rondgang van de Volkskrant langs 46 scholen die de afgelopen jaren overstapten op iPad-onderwijs of hier serieus over hebben nagedacht.
Naast de hoge kosten - deelnemende scholen betalen een maandbedrag van 9 euro per kind - zou De Hond ook wel erg dwingend opleggen hoe zij hun school moeten organiseren.
Vier jaar geleden dacht De Hond dat in 2016 'honderd of tweehonderd' Steve Jobsscholen zouden werken volgens de methode van Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT). Dat aantal is dus bij lange na niet gehaald. De teller staat momenteel op veertien scholen.
Donderdag werd al bekend dat de Rotterdamse basisschool De Vierambacht stopt met het iPadonderwijs. De resultaten van het Steve Jobsonderwijs vallen tegen, aldus de Algemene Onderwijsbond.
Nu de andere helft nog.
Zie ook:
Bron 2: 925.nl/archief/2017/06/09/die-ipad-scholen-zijn-een-dikke-bleeder-met-fiscaal-vriendelijke-stak-voor-maurice-de-hond/
9 juni 2017
iPad scholen (financieel) mislukt ondanks gekke wisseltruc Maurice de Hond
Het gaat niet zo lekker met die iPad-scholen, die het 'O4NT' uitdragen. Dat is onderwijs voor een nieuwe tijd. Leuk dat opiniepeiler Maurice de Hond het onderricht in de polder wil vernieuwen, maar aan dat O4NT zit een luchtje.
Er wordt kennelijk steeds meer afstand genomen van dat 'O4NT', ook omdat het inhoudelijk niet werkt. Maar de Onderwijsinspectie onderzoekt de handel en wandel van een school in Amsterdam, omdat deze is gesloten maar wel geld blijft ontvangen.
Leerdoelen bespreken met de coach
Drie jaar geleden schreven we dit verhaal over O4NT. De bestuurders van de scholen hebben een direct belang in de handel die erbij hoort, zoals de verkoop van de iPads en de appjes voor de kinderen. Onderwijs was een concept dat een bepaalde 'kritische massa' moest krijgen om winstgevend te worden.
Daarom gaven de besturen zelfs rondleidingen op basisscholen aan belangstellenden, die dan € 800 moesten betalen om uw kind op een iPad te zien spelen: een vorm van aapjes kijken waar het onderwijs niet voor is bedoeld.
Bij de iPad-school verandert de cultuur van het klaslokaal in die van Accenture of KPMG. Zo heeft de 'Master Steve JobsSchool Odyssee' geen juf of meester meer, maar een coach. Zevenjarigen bespreken daarbij hun carrièrepad en permanente educatie als beroepsuitoefenaar met hun coach. Willen ze zich verbreden als kenniswerker, of zien ze zich meer als potentiëel topmanager? De leerdoelen worden in een app bijgehouden en die appjes produceert De Hond.
Lees verder in de categorie Berichten Nederland | Terug naar homepage | Lees de introductie