Europese lidstaten zetten in op grootschalig testen met zelfrijdend vervoer
maandag, 27 februari 2017 - Categorie: Berichten Nederland
Bron: www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/02/16/europese-lidstaten-zetten-in-op-grootschalig-testen-met-zelfrijdend-vervoer
16 febr. 2017
Nederland, Duitsland, Zweden, Spanje, Oostenrijk en 21 andere EU-landen gaan samen grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen opzetten. Dit is afgesproken tijdens een bijeenkomst over Connected en zelfrijdende voertuigen die op initiatief van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in Amsterdam is gehouden. Het gaat onder meer om testen met truckplatooning en voertuigen die via data-communicatie met elkaar op de autopiloot rijden.
In stedelijke gebieden en dunbevolkte gebieden gaan de landen samenwerken voor proeven met zelfrijdende busjes en valet parking. Ook willen de landen toewerken naar wederzijdse erkenning van ontheffingen voor testen op de openbare weg om het voor fabrikanten makkelijker te maken en innovaties te stimuleren.Â
Het overleg in Amsterdam was een vervolg op de afspraken die vorig jaar tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap zijn gemaakt door de lidstaten over de introductie van zelfrijdend vervoer. In de Declaration of Amsterdam is in 2016 vastgelegd dat Europa intensief gaat samenwerking om een vlotte introductie van zelfrijdende voertuigen mogelijk te maken.Â
Vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de auto-industrie en telecombedrijven en ministers en ambtenaren van verschillende lidstaten hebben nu tijdens de vervolgbijeenkomst uitgesproken dat het makkelijker moet worden voor fabrikanten om in meerdere landen op de openbare weg testen te doen met nieuwe technieken. Nu gelden in elk land nog verschillende ontheffingsprocedures die doorlopen moeten worden voordat een zelfrijdend voertuig de openbare weg op kan.
De landen hebben ook afgesproken dat er een goede data-uitwisseling komt tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en verkeercentrales en de wegkant, bijvoorbeeld verkeerslichten. Als voertuigen met elkaar en met de weginfrastructuur en verkeerscentrales kunnen communiceren levert dit een schat aan data op over de actuele situatie op de wegen. Het gaat bij voorbeeld om signalen die een voertuig kan geven als ergens het wegdek niet in orde of glad is of als er ergens op een snelweg een incident is waardoor voertuigen plotseling moeten remmen en er een opstopping ontstaat. Ander verkeer kan van dergelijke informatie profiteren.Â
De lidstaten hebben in Amsterdam het belang van merkonafhankelijke communicatie benadrukt, zodat data probleemloos tussen alle voertuigen uitgewisseld kunnen worden. De Europese auto-industrie heeft toegezegd ervoor te zorgen dat nieuwe auto’s vanaf 2019 met elkaar kunnen communiceren, zodat vanaf dan data-uitwisseling tussen voertuigen en verkeerscentrales in de praktijk mogelijk wordt.
Dit lijkt verdacht veel op een misdadig beleid. In de toekomst worden de wegen één bron van straling en dus onberijdbaar voor elektrogevoelige personen.
Het commentaar van Beperk de Straling:
Ook op de baan willen overheid en telecomoperatoren onze hersenen nu gaan platstralen…
Zelfrijdende voertuigen worden uitgerust met radar-antennes om de omgeving te ‘scannen’, met een bereik van 100-200 meter. Een continu bombardement met radarstraling dus voor alle weggebruikers. Die straling gaat ook door de muren van woningen heen dus dringt ook binnen bij mensen thuis. Wellicht is het nuttig de rechtszaken in herinnering te brengen van militair radarpersoneel dat onder meer kanker kreeg en onvruchtbaar werd van het werken naast de radar.
Bovendien is het de bedoeling om zelfrijdende auto’s met internet te verbinden wat een explosie van bijkomende zendantennes (5G) zou nodig maken. Vanuit gezondheidsoogpunt dus een totaal catastrofale evolutie.
Lees verder in de categorie Berichten Nederland | Terug naar homepage | Lees de introductie