WiFi-gebruik treinreizigers verdubbeld na snelheidsverhoging
maandag, 16 januari 2017 - Categorie: Berichten Nederland
Bron: www.telecompaper.com/nieuws/wifi-gebruik-treinreizigers-verdubbeld-na-snelheidsverhoging--1179524
16 jan. 2017
NS heeft de WiFi-snelheid in de trein van 300 naar maximaal 450 kbps verhoogd. Met de nadruk op ‘maximaal’, zegt NS. De kwaliteit kan namelijk minder zijn als de 4G-modems van de trein op een traject slecht bereik hebben. Daarbij verdeelt NS het WiFi-signaal eerlijk over de reizigers. Met een snelheid van 450 kbps kunnen reizigers geen video streamen, maar wel bijvoorbeeld mailen, browsen en muziek luisteren.
“Wat voor de reiziger van belang is, is de snelheid van WiFi die wij kunnen bieden. Die WiFi wordt gevoed met 4G. 4G maakt het voor NS makkelijker om de maximumsnelheid te bieden. Tegelijk blijft NS net zoals een gewone mobiele gebruiker afhankelijk van de beschikbaarheid van 4G en het bereik op de verschillende plekken in Nederland. NS ziet het gebruik van WiFi in de trein per maand toenemen”, licht NS-woordvoerder Erik Kroeze toe aan Telecompaper.
“Het voordeel van 4G is dat er meer snelheid beschikbaar is, de verbinding stabieler is en de dekking beter is. We hadden de maximale snelheid niet direct verhoogd omdat we beperkt zijn in de mogelijkheden die een mobiele verbinding biedt en willen graag een stabiele dienst aanbieden voor onze reizigers.”
Perceptie nog negatief, wel positiever
De snelheidsverhoging leverde in september direct een verdubbeling van het WiFi-gebruik op. NS wil graag weten hoe de kwaliteit van WiFi in de trein is op de verschillende trajecten wordt ervaren. Reizigers worden gevraagd hun ervaringen achter te laten op het NS service forum. NS ziet dat het sentiment rondom WiFi in de trein overwegend negatief is, met name op social media. Toch is er een kentering.
“Op social media zien we dat meer mensen positief worden. Helaas is het sentiment nog steeds vaker negatief dan positief. Dat is deels te verklaren door het feit dat men in de trein dezelfde kwaliteit als thuis verwacht. Onze inzet is om ervoor te zorgen dat mensen kunnen werken in de trein, met browsen, e-mail en gebruik van social media. Gebruik van video zit er helaas niet in, omdat we de verbinding moeten verdelen over reizigers”, legt Kroeze uit.
Geen concurrentie 4G
NS ziet het gebruik van WiFi in de trein alleen maar toenemen terwijl de penetratie van 4G inderdaad ook toeneemt. Een stijgende penetratie van 4G ziet NS dus ook niet als aanleiding om aan te nemen dat WiFi in de trein overbodig wordt. Daarom wil NS ook in de toekomst WiFi in de trein aan blijven bieden. NS blijft daarnaast vasthouden aan gratis WiFi als dienst en een betaald model lijkt in de toekomst ondenkbaar. “De vraag is of dat zinvol is met de beschikbaarheid van betaalde 4G van providers”, zegt Kroeze.
NS ging in de zomer van 2015 over op het leveren van WiFi-connectiviteit via 4G. Sinds eind maart 2010 reden de eerste treinstellen met daarin de WiFi-apparatuur die de reizigers van gratis internet voorzagen. Sinds eind 2013 zijn alle intercity’s volledig voorzien.
Vorig jaar zomer noemde NS de kwaliteit van de WiFi die het bedrijf aanbiedt nog ‘vrij goed’. NS zei dit in een reactie op berichtgeving dat veel treinreizigers zich ergeren aan de trage of wegvallende WiFi-verbinding in de Intercity’s van de NS.
Nu nog WiFi-vrije coupés
Lees verder in de categorie Berichten Nederland | Terug naar homepage | Lees de introductie