Vikings veroveren België......

zaterdag, 17 december 2011 - Categorie: Berichten Belgie

Bron: De Standaard 16 dec. 2011

Vikings veroveren België

Hasseltse telecomoperator doet het radicaal anders

Auteur: Karsten Lemmens

HASSELT - Het jonge telecombedrijf Mobile Vikings is aan een opvallende opmars bezig. In België lopen ondertussen 70.000 vikings rond, die een loyaliteit vertonen die verdacht hard aan Apple doet denken.

Woensdagavond, 19 uur. Er trekt een regenzone over Hasselt waar een zinnig mens nog geen hond doorheen jaagt. Toch loopt gebouw D van de Provinciale Hogeschool gezellig vol. Meer dan tweehonderd tieners, twintigers en dertigers offeren vrijwillig hun avond op. Voor de productpresentatie van een bedrijf, nota bene. Want Mobile Vikings stelt eindelijk zijn langverwachte 'secret project' voor.

De meer dan tweehonderd aanwezigen zijn slechts de helft van het totaal, want volgende week worden er opnieuw evenveel verwacht. Met 420 registraties heeft het bedrijf de inschrijvingen zelfs voortijdig moeten afsluiten. Er toonden een pak meer mensen belangstelling dan de organisatie kon bolwerken. Klokslag zeven uur zit de zaal dan ook overvol. 'Gelukkig zijn er niet te veel mensen komen opdagen die niet zijn ingeschreven', klinkt het. 'Want dan hadden we een probleem. Meer volk kan hier niet binnen.'

70.000 ambassadeurs

Het is dan ook niet overdreven om Mobile Vikings een hype te noemen. De jonge telecomoperator heeft 'gratis mobiel internet voor iedereen' tot zijn bestaansreden gemaakt, en steeds meer internauten gaan graag mee in dat verhaal. Telefoneren is voor hen niet langer de hoofdzaak, mobiel internetten des te meer. Hoewel, internauten, eigenlijk worden ze liever 'vikings' genoemd. Want ze zien zichzelf als een grote familie. Ze vertonen een community-gevoel waarvoor menig bedrijfsleider een lichaamsdeel zou willen ruilen.

Op papier is Mobile Vikings nochtans niet meer dan een van de vele MVNO's die België rijk is. Het is een 'virtuele mobiele operator', een telecombedrijfje dat het netwerk van Base gebruikt om diensten te verkopen. Net zoals heel wat anderen dat doen, van JIM Mobile tot Aldi. Maar Mobile Vikings pakt de zaken helemaal anders aan. '69 procent van onze nieuwe klanten worden aangebracht door vrienden', zegt Hans Similon. 'In ruil voor een herlaadbeurt. We hebben nul verkopers. Nul euro marketingbudget. Maar wel 70.000 ambassadeurs.'

Frank is jarig

'Vorige week is Frank vijftig geworden', zegt Jordy Willekens (25) terwijl hij van zijn drankje nipt. Hij heeft het over Frank Bekkers, ceo van CityLive, het bedrijf achter Mobile Vikings. Dat de 'Opperviking', want zo wordt hij in de gemeenschap genoemd, jarig is, weten velen van zijn volgers. 'Dit bedrijf is dan ook zoveel persoonlijker', verklaart Jelle Briers (26). 'Je kent al die mensen. Van Proximus daarentegen ken je niemand.' Willekens omschrijft het bedrijf zelfs als nobel, en dicht het een 'sociaal engagement' toe, door mobiel internet voor iedereen beschikbaar te maken.

Hoody

Wat later, wanneer de Opperviking eindelijk het podium beklimt, blijkt dat hij in niets lijkt op de traditionele telecombaas. Hier geen maatpak of stropdas, wel een nonchalante jeans en een sportieve hoody met een vikinghelm erop. 'Mijn vrouw vond dit een mooie pull toen ik hem aandeed', opent Bekkers. 'En ze vertelde erbij dat ik hem nu ook maar in mijn eigen maat moest kopen.' De zaal lacht, applaus volgt.

Het typeert de stijl waarmee Bekkers het 'secret project' voorstelt. Uit de losse pols, met humor, en met veel 'jullie', 'wij', en 'samen.' Ook de opzet van het project puilt uit van het community-gevoel. Vikingspots heet het, en het is een lokale variant op het populaire Foursquare, waarbij mensen hun favoriete plekjes in een stad op een virtuele kaart plaatsen. Achteraf moeten deals met lokale handelaars 'vikingpunten' opleveren, die ze kunnen inruilen voor nog meer gratis internet.

Het concept is nog vaag, en dat geeft het bedrijf ook toe. Voor de concrete uitwerking van het platform wordt op de community gerekend. 'Het klinkt misschien niet professioneel,' zegt Bekkers, 'maar we weten nog niet exact hoe we dit gaan doen. Daarom willen we dit plan samen met jullie realiseren.'

Trotse vikings

Na de voorstelling troepen de aanwezigen rond Frank samen. Met een pintje in de hand wordt er druk overlegd. Dat is volgens velen de kracht van het bedrijf: communicatie. 'Elders ben je een nummer', zegt Jeroen Bismans (26). 'Heb je hier een vraag, dan krijg je via sociale media persoonlijk een antwoord, onmiddellijk.' Ruben Kimpen (23) valt hem bij: 'Hier heb je het gevoel dat je ergens deel van uitmaakt'.

De populariteit is er, nu de cijfers nog. CityLive slikte in 2010 immers nog een verlies van 561.000 euro. 'Maar als winst het doel was, dan moesten we stoppen bij 37.500 vikings', zegt Bekkers. 'Dat doen we niet, want we blijven innoveren. Als Vikingspots een succes wordt, dan hebben we alweer andere ideeën die we willen uitwerken.' De zwarte cijfers moeten volgen wanneer Mobile Vikings zijn concept in het buitenland uitrolt, vermoedelijk Duitsland. België is de proeftuin.

Winst is dus voor later, nu zijn 100.000 vikings het doel. Die kaap hoopt het bedrijf volgende zomer te ronden, en dan kunnen alle vikings dagelijks een uur gratis met elkaar bellen. Een deal die met KPN werd onderhandeld. 'Bij de traditionele operatoren krijgen de directeurs een bonus wanneer ze succes boeken', legt Bekkers uit. 'Bij ons is die bonus voor de community.'

En de filosofie lijkt aan te slaan bij het jonge volkje. Hun loyaliteit heeft wel wat weg van die van Apple-fans. Zo knikken de vrienden van Dominiek Swinnen (21) instemmend wanneer hij zegt: 'Ik ben fier dat ik een viking ben.'

Voor het origineel zie:
www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=JO3JLSFE .



Lees verder in de categorie Berichten Belgie | Terug naar homepage | Lees de introductie