Scholen niet gekant tegen gsm-verbod in klassen.
dinsdag, 24 mei 2011 - Categorie: Berichten Belgie
Bron: Het Laatste Nieuws 16 mei 2011
Scholen niet gekant tegen gsm-verbod in klassen
De Vlaamse onderwijsnetten reageren niet afwijzend op een advies van de Raad van Europa om gsm's uit de klaslokalen te bannen. ''Op de meeste scholen is dat nu al het geval tijdens de lesuren'', klinkt het bij het GO! (gemeenschapsonderwijs) en het VSKO (katholiek onderwijs). Een comité van de Raad van Europa beveelt in een rapport aan om een verbod op mobiele telefoons en wifi in scholen in te voeren, wegens de mogelijk schadelijke gevolgen van de straling.
''Voor de katholieke scholen bestaat er al een advies over het omgaan met gsm's'', zegt Willy Bombeek van VSKO. ''Dat houdt onder andere in dat gsm's afgezet moeten worden tijdens de lesuren en enkel tijdens de pauze gebruikt mogen worden.'' Met die maatregel, die eigenlijk in de eerste plaats het storen van de lessen moest voorkomen, wordt het stralingsprobleem al teruggedrongen, luidt het. Bij het GO! klinkt een gelijkaardig geluid. ''In de meeste van onze scholen is het gebruik van een gsm tijdens de lesuren verboden'', zegt Sarina Simenon. ''Een compleet verbod is evenwel moeilijk realiseerbaar, want veel ouders vinden dat hun kinderen bereikbaar moeten blijven.''
Draadloos internet
Voor het draadloos internet bestaan er nog geen duidelijke regels in de Vlaamse onderwijsnetten. ''In de praktijk zal het niet altijd eenvoudig zijn om daarop een verbod in te voeren'', zegt Simenon. ''In oude gebouwen is het vaak niet mogelijk om bekabeling te installeren.'' Beide persmedewerkers benadrukken bovendien dat het beleid breder gevoerd moet worden. ''De school is natuurlijk geen geïsoleerde omgeving. De straling is overal in de samenleving aanwezig. Dat stopt niet aan de schoolpoort.''
Voor het originele artikel zie:
www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/1265012/2011/05/16/Scholen-niet-gekant-tegen-gsm-verbod-in-klassen.dhtml .
Lees verder in de categorie Berichten Belgie | Terug naar homepage | Lees de introductie