Steve Jobs-scholen? en Effect van iPad-school is onbekend
dinsdag, 01 juli 2014 - Categorie: Artikelen
Ons commentaar op de documentaire ‘Een school voor mijn dochter’, als opiniestuk onder meer opgezonden naar verschillende media,
en inmiddels met kleine wijzigingen gepubliceerd in het Eindhovens Dagblad van 1 juli 2014 en op de internetpagina van deze krant, zie onderaan.
Steve Jobs-scholen?
Op dinsdag 24 juni is de documentaire ‘Een school voor mijn dochter’ uitgezonden op Nederland 2. Naar aanleiding hiervan staat in de Varagids (nr 25) een interview met Maurice de Hond over het belang van iPad scholen (Steve Jobs-scholen).
Toen De Hond voor zijn dochtertje een goede school zocht kwam hij tot de conclusie dat er de laatste vier decennia jaar geen vernieuwing in het onderwijs is geweest en dat het hoog tijd werd om daar verandering in te brengen door kinderen met iPads (tablets) te leren werken. In de documentaire wordt hij een jaar lang gevolgd in zijn strijd de iPad een centrale rol in het basisonderwijs te geven. En dat is hem gelukt, er zijn nu zeven zogenaamde Steve Jobs-scholen en er zullen er nog meer volgen.
Op deze scholen is geen vastgesteld lesprogramma, dat moeten de leraren zelf samenstellen door apps te downloaden, kinderen bepalen zelf wat ze willen leren. De Hond vindt dat we nu beter keuzes voor dit onderwijs kunnen maken en eventueel later bijstellen, dan geen keuzes te maken. Vreemd dat hij bij zijn eigen uitspraak: ‘deze techniek van tablets bestaat pas een paar jaar. Dus er zijn nog amper onderzoeken’, geen kanttekeningen zet. Als hij hiermee bedoelt dat er nog geen onderzoek is gedaan naar de effecten van iPad onderwijs hoe weet hij dan dat iPad onderwijs de toekomst heeft?
Joke Hermsen, schrijfster en filosofe noemt hij in het Vara-interview ‘een domme normatieve vrouw’, omdat zij deze manier van onderwijs bekritiseert. Zij zegt o.a. dat langdurig internetgebruik concentratieproblemen geeft. Het gaat haar er niet om technologische ontwikkelingen terug te draaien maar het is volgens haar belangrijk om vooraf onderzoek naar de wenselijkheid van een nieuw schooltype te doen. Ook vindt zij ‘denken, dromen, leren, verbeelden, verdiepen en docenten die mooie verhalen vertellen’ belangrijk en niet alleen de nadruk op technologie. In de documentaire heeft De Hond het over ‘kleinneuzelig gezeik van aanmatigende filosofen’.
Het boek van professor Manfred Spitzer, ‘Digitale dementie, hoe wij ons verstand kapot maken’, vindt hij ‘een gênant slecht boek’. Spitzer waarschuwt voor overmatig gebruik van digitale media. Effecten hiervan kunnen zijn: slapeloosheid, depressie en verslaving. Er ontstaat een neerwaartse spiraal met aan het einde niet slechts depressie en sociaal isolement, maar ook een aantal lichamelijke ziekten.
In de documentaire valt op dat De Hond op informatieavonden niet serieus ingaat op kritische vragen van ouders over dit schooltype, zij worden met een kluitje in het riet gestuurd. Een vrouw die de Zembla uitzending ‘Ziek van je mobieltje’ had gezien stelde een vraag over de risico’s van straling. De Hond gaf als antwoord: ‘we geven ze een uniform met geigertellers’.
Nogal arrogant van De Hond om kritiek en argumenten die niet overeenstemmen met zijn ideeën over iPad onderwijs te bagatelliseren of onderuit te halen. We weten niet wat op den duur het effect zal zijn als kinderen geen boeken meer gebruiken en niet meer leren schrijven met een pen. Schrijfletters leren vindt De Hond overbodig, alleen blokletters is voldoende, want wie schrijft er nu nog. Uit onderzoeken blijkt echter dat leren schrijven goed is voor de ontwikkeling van motorische vaardigheden, dat teveel gebruik van tablets tot verslaving en een slechte nachtrust kan leiden en dat studenten die met pen en papier aantekeningen maken de lesstof beter onthouden dan studenten die daar tablets voor gebruiken.
Op een privéschool in Silicon Valley (USA) zijn computers, laptops, tablets e.d. verboden, terwijl toch de meeste ouders van de leerlingen bij Google, Apple, Yahoo en Hewlett-Packard werken. ‘Het idee dat een app op een iPad mijn kinderen beter kan leren lezen en rekenen is belachelijk’, zegt de vader van een leerling.
Of Steve Jobs-scholen de toekomst hebben zal nog moeten blijken want afgezien van de vraag of iPads pedagogisch of educatief nuttig zijn is er een reëel gezondheidsrisico bij gebruik hiervan, zeker voor kinderen in de groei.
Het is al jaren bekend dat de elektromagnetische straling van draadloze communicatiemiddelen, zoals die van mobieltjes, DECT-telefoons, zendmasten, WiFi, babyfoons, enz. ernstige gezondheidsklachten kan veroorzaken. Vooral iPads hebben een zeer hoog stralingsniveau.
In Israël is op een school WiFi verwijderd nadat ongeveer 70 kinderen ziek waren geworden door de straling van WiFi in school. Zij hadden last van hoofdpijn, duizeligheid en maagpijn. Hun ouders weigerden hen naar school te laten gaan totdat de WiFi verwijderd was. In Frankrijk en België zijn wetten aangenomen om de stralingsbelasting op scholen te beperken.
Het is bijna onmogelijk in Nederland een (basis)school te vinden waar geen WiFi geïnstalleerd is, of waar dat in de nabije toekomst niet zal gebeuren. Moeten wij de peuters en jonge kinderen blootstellen aan deze straling terwijl er al zoveel aanwijzingen zijn dat deze schadelijk is? Waarom zullen we het risico nemen om de komende generaties op te zadelen met ernstige gezondheidsproblemen?
Eke en Leendert Vriens
Knegsel
Op de internet pagina van het Eindhovens Dagblad het artikel:
Bron: www.ed.nl/mening/effect-van-ipad-school-is-onbekend-1.4429006 .
1 juli 2014
Effect van iPad-school is onbekend
OPINIE - De auteurs Eke en Leenders Vriens wonen in Knegsel en hebben enkele familieleden die elektrogevoelig (EHS, elektrohypersensitief) zijn. Dr. Leendert Vriens is natuurkundige, heeft dertig jaar op het NatLab van Philips gewerkt, is webmaster van www.stopumts.nl en lid van de Klankbordgroep EMV & Gezondheid. Eke Vriens heeft in het onderwijs gewerkt en is medewerker van StopUMTS.
Steve Jobs-scholen
Toen Maurice de Hond voor zijn dochtertje een goede school zocht kwam hij tot de conclusie dat er de laatste vier decennia jaar geen vernieuwing in het onderwijs is geweest en dat het hoog tijd werd om daar verandering in te brengen. In de documentaire ‘Een school voor mijn dochter’ (Nederland 2, 24 juni) wordt hij een jaar lang gevolgd in zijn strijd om de iPad een centrale rol in het basisonderwijs te geven. Dat is hem gelukt, er zijn nu zeven zogenaamde Steve Jobs-scholen en er zullen er nog meer volgen. Op deze scholen is geen vastgesteld lesprogramma. Leraren moeten dat zelf samenstellen door apps te downloaden. Kinderen bepalen zelf wat ze willen leren. De Hond vindt dat we beter nu kunnen kiezen voor dit onderwijs en eventueel later bijstellen, dan geen keuzes te maken.
Concentratieproblemen
‘Deze techniek van tablets bestaat pas een paar jaar, dus er zijn nog amper onderzoeken’, zegt De Hond. Als hij hiermee bedoelt dat er nog geen onderzoek is gedaan naar de effecten van iPad-onderwijs, hoe weet hij dan dat dit de toekomst heeft? Joke Hermsen, schrijfster en filosofe noemt hij in een interview ‘een domme normatieve vrouw’, omdat zij deze manier van onderwijs bekritiseert. Zij zegt onder andere dat langdurig internetgebruik concentratieproblemen geeft. Het gaat haar er niet om technologische ontwikkelingen terug te draaien, maar het is volgens haar belangrijk om vooraf onderzoek te doen naar de wenselijkheid van een nieuw schooltype. Ook vindt zij ‘denken, dromen, leren, verbeelden, verdiepen en docenten die mooie verhalen vertellen’ belangrijk en niet alleen de nadruk op technologie.
Neerwaartse spiraal
In de documentaire heeft De Hond het over ‘kleinneuzelig gezeik van aanmatigende filosofen’. Het boek ‘Digitale dementie, hoe wij ons verstand kapot maken’ van professor Manfred Spitzer vindt hij ‘gênant slecht’. Spitzer waarschuwt voor overmatig gebruik van digitale media. Effecten hiervan kunnen zijn: slapeloosheid, depressie en verslaving. Er ontstaat een neerwaartse spiraal met aan het einde niet slechts depressie en sociaal isolement, maar ook lichamelijke ziekten.
Arrogant
In de documentaire valt op dat De Hond op informatieavonden niet serieus ingaat op kritische vragen van ouders. Een vrouw die de Zembla-uitzending ‘Ziek van je mobieltje’ had gezien en een vraag stelde over de risico’s van straling, kreeg als antwoord: ‘We geven ze een uniform met geigertellers’. Nogal arrogant om kritiek en argumenten die niet overeenstemmen met zijn ideeën over iPad-onderwijs te bagatelliseren of onderuit te halen.
Pen en papier
We weten niet wat op den duur het effect zal zijn als kinderen geen boeken meer gebruiken en niet meer leren schrijven met een pen. Schrijfletters leren vindt De Hond overbodig. Blokletters is voldoende. Wie schrijft er nu nog? Uit onderzoeken blijkt echter dat leren schrijven goed is voor de ontwikkeling van motorische vaardigheden, dat te veel gebruik van tablets tot verslaving en slechte nachtrust kan leiden en dat studenten die met pen en papier aantekeningen maken de lesstof beter onthouden dan studenten die daar tablets voor gebruiken.
Reëel gezondheidsrisico
Op een privéschool in Silicon Valley zijn computers, laptops en tablets verboden, terwijl de ouders van de meeste leerlingen daar bij Google, Apple, Yahoo en Hewlett-Packard werken. ‘Het idee dat een app op een iPad mijn kinderen beter kan leren lezen en rekenen is belachelijk’, zegt een vader. Of Steve Jobs-scholen de toekomst hebben moet nog blijken. Afgezien van de vraag of iPads pedagogisch of educatief nuttig zijn is er een reëel gezondheidsrisico, zeker voor kinderen in de groei. Het is al jaren bekend dat elektromagnetische straling van draadloze communicatiemiddelen – mobieltjes, DECT-telefoons, zendmasten, WiFi, babyfoons, enz. – ernstige gezondheidsklachten kan veroorzaken. Vooral iPads hebben een hoog stralingsniveau. In Israël is op een school de WiFi verwijderd nadat zeventig kinderen ziek waren geworden door de straling. Zij hadden last van hoofdpijn, duizeligheid en maagpijn. In Frankrijk en België zijn wetten aangenomen om de stralingsbelasting op scholen te beperken.
Het is bijna onmogelijk in Nederland een (basis)school te vinden zonder WiFi. Moeten wij peuters en jonge kinderen blootstellen aan deze straling terwijl er zoveel aanwijzingen zijn dat deze schadelijk is? Waarom nemen we het risico om komende generaties op te zadelen met ernstige gezondheidsproblemen?
Zie verder:
Artikelen/8442/amerikaanse_tech-elite_kiest_onderwijs_zonder_computers .
en
Artikelen/8409/the_case_for_banning_laptops_in_the_classroom .
en
Berichten%20Internationaal/8365/isra%C3%ABl_zendmast_nabij_school_verwijderd .
en
Artikelen/8471/_de_computer_is_een_onding_op_school_en_bedreigt_het_rolmodel_van_de_leermeester_ .
en
nieuws-uitgelicht.infonu.nl/educatie-en-school/125353-geen-steve-jobs-scholen-in-nederland.html .
en
educatie-en-school.infonu.nl/studievaardigheden/116838-stevejobsschool-luie-hersenen-door-de-computer.html .
en
michielhaas.nl/kritische-kanttekeningen-bij-steve-jobs-scholen/#more-2385 .
en
www.lexnaturalis.nl/?p=778 .
en meer recent:
www.examiner.com/article/digital-devices-affect-ability-to-read-human-emotion-children .
25 aug. 2014
en speciaal:
Berichten%20Nederland/8726/ipad-scholen_verhelderend_stukje_over_de_niet_zo_nobele_motivatie_van_maurice_de_hond .
okt. 2014
Lees verder in de categorie Artikelen | Terug naar homepage | Lees de introductie