Focus 5G: Mobiele gamers eerste consumenten-doelgroep voor West-Europese 5G-operators

donderdag, 22 augustus 2019 - Categorie: Artikelen

Bron:
www.telecompaper.com/nieuws/focus-5g-mobiele-gamers-eerste-consumentendoelgroep-voor-west-europese-5g-operators--1305360
22 aug. 2019

Een aantal recente berichten in de internationale media laten zien dat de West-Europese mobiele operators mobile gaming zien als een vehikel om 5G aan het publiek te introduceren. Deutsche Telekom, Vodafone en Telecom Italia introduceerden elk een eigen gaming dienst, waarbij de komst van 5G als aanjager wordt gezien. Ook het Finse Elisa voert campagne met games.

Deutsche Telekom: mobiel gamen krijgt boost via cloud
Deutsche Telekom gaf eerder deze week aan dat het de cloud gaming-service MagentaGaming zal lanceren via een bètatestfase op de beurs Gamescom op 24 augustus.

Met MagentaGaming kunnen gebruikers videogames onafhankelijk van hun pc of console spelen. De rekenkracht is afkomstig van de cloud en de games worden gestreamd op apparaten. Het bedrijf is van plan games in 4K te streamen met 5.1 surround sound. Sommige games kunnen na de testfase over LTE worden gespeeld, maar dankzij 5G komt het complete gamesaanbod in de toekomst beschikbaar in de mobiele modus, zo haast Telekom te verklaren.

Het bedrijf gebruikt een gedecentraliseerd servernetwerk om MagentaGaming te bieden. Latency is minder dan 50 milliseconden. Tijdens de test worden de games gestreamd in full HD met 60 FPS in stereo.

Via een app hebben gebruikers toegang tot een uitgebreide bibliotheek met games. Meer dan 100 spellen zijn gratis beschikbaar aan het begin van de bètafase. Telekom is van plan om MagentaGaming te integreren in MagentaTV.

Vodafone DL: Streamen van games via 5G
In samenwerking met het premium gamestreamingplatform Hatch heeft Vodafone aangekondigd dat het de eerste mobiele streamingdienst in Duitsland heeft gelanceerd die volgens Vodafone is geoptimaliseerd voor het 5G-netwerk.
De Hatch Cloud Gaming-app is beschikbaar in de Google Play Store. Android-gebruikers hebben toegang tot meer dan honderd games in de premium-versie. De app kan ook worden gebruikt in het LTE-netwerk en WiFi, maar rendeert optimaal over 5G, zo legt Vodafone uit. “We brengen gaming naar de cloud, waardoor het gemakkelijk en ongecompliceerd is om te spelen.” Vodafone CEO Hannes Ametsreiter vervolgt: “Met 5G wordt het streamen van grafisch intensieve games nog beter. In het multiplayer-aanbod verbetert de lage latency van 5G de spelervaring aanzienlijk.”

TIM brengt vastelijns gaming-aanbod naar mobiel
Telecom Italia (TIM) kondigt een marketingcampagne aan om de mogelijkheden van zijn 5G-netwerk te demonstreren, waarop klanten toegang kunnen krijgen tot de gaming dienst TIMgames. De operator werkt samen met gamers Bstaaard en GabboDSQ, die beide meer dan 1 miljoen volgers op YouTube tellen.
Op dit moment is TIMgames een dienst die het bedrijf zijn klanten via het vaste netwerk aanbiedt. Met de komst van 5G wordt het platform naar mobiel getrokken, zo legt TIM uit.

Elisa promoot games op Tubecon-evenement
Tijdens het Tubecon-evenement voor YouTube-gebruikers in Helsinki Exhibition Centre, waarvan Elisa elk jaar partner is, heeft de Finse exploitant de 'Play Arena by Elisa Viihde' ingericht. Elisa heeft het hele evenement voorzien van 5G-connectiviteit en zag hierin een kans om mobiel gamen via 5G te promoten.

Lage latency 5G interessant voor gamers
De verwachtingen van 5G zijn bij alle spelers in de telecomsector hooggespannen. Na tien jaar lang de theoretische voordelen van 5G te hebben benoemd, is het tijd voor de praktijk. Nu de commerciële lanceringen in een aantal West-Europese landen plaats heeft gevonden, is het tijd om de gebruiker te benaderen. Zeker de consument zal moeten worden overtuigd van verbeteringen ten opzichte van de huidige 4G-ervaring, dat voor bellen en mobiel internetten prima werkt.

Het is een logische keuze van de mobiele operators om (een deel van de) grote consumentenmarkt te wijzen op de voordelen van 5G, hoge snelheid en lage latency, door op mobiel gaming in te zetten.



Lees verder in de categorie Artikelen | Terug naar homepage | Lees de introductie