StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
06/11/17Beschermen tegen de ra
12/10/17Meetspecialisten, meet
Artikelen
20/11/17E-smog Stress im Auto
18/11/17Vuile stroom (netvervuili
16/11/17ADHD is meer een probleem
16/11/17Mobile phones cause letha
16/11/17Mt Nardi Wildlife Report
15/11/17Cell Phone Headaches –
Berichten Nederland
22/11/17Omwonenden zendmast Noord
19/11/17De iPad-school van Mauric
18/11/17KWF collecteert met stral
16/11/17Promotie van een psycholo
16/11/17Toename van klachten in N
Berichten België
14/11/17Hoe gezond of ongezond is
24/10/17NMBS-baas Sophie Dutordoi
Berichten Internationaal
18/11/17IARC-WHO: Global burden o
18/11/17Duits verbod op 'slimme'
14/11/17De stralingsbelasting en
09/11/17Bill Gates and Steve Jobs
Ervaringen | Appellen/oproepen
17/11/17Alice kan niet tegen stra
12/11/17Afscherming, voor sommige
05/11/17TV met WiFi; een ervaring
Onderzoeken
22/11/17Mobile Phone-Induced Oxid
21/11/17Computerspiele wie ''Worl
19/11/17Microwaves in the cold wa
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
08/11/17InPower Movement: Early r
19/10/17The precautionary princip
11/10/17Telekom warns of (its own
Oproepen
29/11/17Raadsmarkt ZENDMASTEN &
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Wat betekent E-Call, hoe werkt het en en wat voor invloed heeft het?    
Ga naar overzicht berichten in: Veel gestelde vragen

Wat betekent E-Call, hoe werkt het en en wat voor invloed heeft het?
vrijdag, 18 september 2009 - Dossier: Algemeen


E-Call - Een Alarmerende Ontwikkelling

De Europese Commissie heeft weer iets nieuws bedacht. Of eigenlijk is het al vrij oud maar zijn er, net als indertijd bij het C2000 systeem, eindeloze discussies over details gaande.

Het betreft het E-Call systeem, iets dat veel mensen waarschijnlijk niets zegt. Het is een systeem dat gepland staat om in 2014 verplicht te worden in elk Europees motorvoertuig. Wanneer je dan een ongeluk begaat dan neemt het systeem automatisch via het GSM netwerk contact op met de alarmcentrale. De hulpverlener kan dan nagaan of de personen in het voertuig nog aanspreekbaar zijn. Het systeem is zo ontworpen dat er ook andere gegevens mee kunnen worden meegestuurd zoals:
- De GPS coördinaten zodat de hulpverleners sneller ter plaatse kunnen zijn - Gegevens over het voertuig (type, aanwezigheid evaarlijke stoffen etc)
- Gegevens over de crash (frontaal, zijkant, hoeveel airbags uitgeklapt etc)

De vraag is of het E-Call systeem contact gaat houden met het GSM netwerk of pas contact zoekt na het begaan van een ongeluk. Dit is nog niet bekend en hangt af of gebruik wordt gemaakt van een SIM-kaart. Wanneer dit het geval is zal het E-Call systeem, net als een gewone mobiele telefoon in standby, contact houden met het netwerk. Dit betekent dat elk uur, tot mogelijk enkele keren per minuut als het voertuig in beweging is, sterke electromagnetische velden uitgezonden worden om van mast te wisselen of de mast te melden dat het toestel nog steeds actief is.

Ook is het de vraag of het systeem volledig uitgeschakeld wordt wanneer de motor niet draait. Zo niet dan gaan dus alle geparkeerde voertuigen in het land elk uur één voor één de masten vertellen dat ze er nog steeds zijn. Naast het feit dat het totaal niet onder de noemer groen denken valt omdat er veel energie verspild wordt, komt er ook veel meer straling.
En wat gebeurt er als je met je voertuig buiten bereik bent van het GSM netwerk? Of een nog belangrijkere vraag, wat als je een ongeluk begaat buiten het bereik van het GSM netwerk? Ben je dan in overtreding?

Als dit systeem verplicht wordt is dus niemand in zijn voertuig of in de buurt ervan meer veilig voor straling zonder drastische afschermingsmaatregelen te nemen. Tevens kan altijd nagegaan worden waar je voertuig zich bevindt. Er zijn al plannen om het rekeningrijden op eenzelfde manier te gaan toepassen. In hoeverre dit gecombineerd gaat worden met het E-Call systeem is niet bekend.

Vreemd is ook dat men alleen voor GSM heeft gekozen en niet voor UMTS of beide. Wellicht dat dit nog verandert maar tot nu toe is daar nog niets over bekend. Het is namelijk de bedoeling dat zodra UMTS landelijk dekkend is iedereen naar UMTS omschakelt. Zodoende kan GSM snel afgebouwd worden en kunnen de frequenties die daarbij vrijkomen voor UMTS ingezet worden zodat de beperkte bandbreedte beter benut kan worden.

Of het E-Call systeem juist levens gaat redden is nog maar de vraag. Mensen die klachten krijgen bij straling maar dat nog niet weten zullen mogelijk eerder de kans op een ongeluk krijgen door de periodieke GSM straling van het E-Call systeem dat het welbevinden negatief beïnvloedt en de concentratie tijdens het rijden verslechtert. Electrogevoeligen die zonder problemen willen blijven autorijden zullen hun auto dusdanig moeten afschermen dat ze geen hinder ondervinden van het ingeschakelde E-Call systeem.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer