StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
21/09/17EHS en toch een smartphon
01/09/17WiFi vrije scholen (kaart
Artikelen
25/09/175G: Geschenk of infras
20/09/17IoT 5
20/09/17Harmonische vervorming
20/09/17Vitamin B17: The Greatest
19/09/17Burn-out (toename)
19/09/17Schildklierkanker, toenam
Berichten Nederland
28/09/17Nieuw boek: DE DRAADLOZE
21/09/17GGD Utrecht: een nieuw ge
20/09/17Ruimte in de ether voor 5
20/09/17De Impact-Academy en onze
18/09/17Vereniging tegen de Kwakz
Berichten België
01/07/17Verdubbeling burn-out in
26/06/17Voorstel van resolutie vo
Berichten Internationaal
21/09/17USA: Monterey County Proc
20/09/17USA: nieuwe 5G ellende: D
19/09/17USA: De jongeren van nu g
19/09/17USA: 5G opponents launch
Ervaringen | Appellen/oproepen
24/09/17Lichaamspanning en ele
18/09/17WiFi 2,4 GHz en 5 GHz; ee
18/09/17''Why I Don't Have a Mobi
Onderzoeken
20/09/17National Toxicology Progr
08/09/17Anxiety-like behavioural
07/09/17The mere presence of your
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
19/09/17USA situatie: WOZ waarded
10/09/17Rechter: Staat moet lucht
31/08/17InPower Movement: Early r
Oproepen
29/11/17Raadsmarkt ZENDMASTEN &
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/09/17EHS regionale contactdage
Folders
10/06/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Nationale ombudsman stelt stelt elektrogevoelige in het gelijk m.b.t. klacht over het UWV    
Ga naar overzicht berichten in: Juridische Informatie

Nationale ombudsman stelt stelt elektrogevoelige in het gelijk m.b.t. klacht over het UWV
zaterdag, 18 oktober 2014 - Dossier: Juridische informatie


Bron: www.nationaleombudsman.nl/uploads/rapport/rapport-2014-130.pdf .
3 okt. 2014

Een belangrijk resultaat, voor de samenvatting en de conclusie zie hieronder, voor het volledige rapport zie bovenstaande link. Een klacht indienen bij de Nationale ombudsman kan dus nuttig zijn, mits goed onderbouwd natuurlijk.

Samenvatting


Verzoekster viel bij haar werkgever uit met klachten veroorzaakt door blootstelling aan
elektromagnetische straling. Bij een onderzoek op de werkplek was geen overschrijding van de
toegestane norm vastgesteld. De bedrijfsarts betwijfelde of verzoekster ooit nog terug zou kunnen
keren op haar werkplek. Zij stelde na ruim een jaar ziekte voor dat verzoekster vier uur per week
zou beginnen met re-integreren vanuit huis.

Haar werkgever wilde weten of hij voldoende aan re-integratie deed en of verzoekster ook vanaf kantoor kon re-integreren. Hij vroeg een deskundigenoordeel aan dat door een arbeidsdeskundige van het UWV werd uitgevoerd omdat het ging om een vraag van arbeidskundige aard. De arbeidsdeskundige consulteerde de verzekeringsarts. Die had overleg met de bedrijfsarts en concludeerde dat er teveel van de klachten was uitgegaan. Verzoekster zou meer moeten kunnen dan vier uur vanuit huis re-integreren. De bedrijfsarts moest de belastbaarheid beter in kaart brengen. Het UWV oordeelde dat de werkgever te weinig gedaan had aan de re-integratie van verzoekster.

Verzoekster klaagde erover dat het deskundigenoordeel onzorgvuldig tot stand was gekomen nu de verzekeringsarts haar niet gezien of gesproken had. Ook bleek uit het oordeel en de klachtafhandeling niet dat haar standpunt was meegewogen.

De Nationale ombudsman oordeelt dat het deskundigenoordeel door de arbeidsdeskundige op zorgvuldige wijze was uitgevoerd, maar dat er in dit geval toch van het UWV meer verwacht had mogen worden. Gelet op de ernst en lange duur van de klachten en de regelmatige controles bij de bedrijfsarts, had met het oog op het vereiste van maatwerk van het UWV verwacht mogen worden dat de verzekeringsarts verzoekster zelf had gezien. Dit had in ieder geval moeten gebeuren in het kader van de klachtafhandeling door het UWV. Daarnaast oordeelt de Nationale ombudsman
dat de klachtafhandeling niet voldoet aan het vereiste van luisteren naar de burger.

Conclusie

De klacht over de manier waarop het UWV de aanvraag van het deskundigenoordeel behandeld heeft, is gegrond wegens schending van het maatwerkvereiste;

De klacht over de klachtafhandeling is gegrond wegens schending van het vereiste van luisteren naar de burger.

De Nationale ombudsman,
mr. F.J.W.M. van Dooren,
waarnemend ombudsman


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer