StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
21/09/17EHS en toch een smartphon
01/09/17WiFi vrije scholen (kaart
Artikelen
20/09/17IoT 5
20/09/17Harmonische vervorming
20/09/17Vitamin B17: The Greatest
19/09/17Burn-out (toename)
19/09/17Schildklierkanker, toenam
18/09/17What science knows about
Berichten Nederland
28/09/17Nieuw boek: DE DRAADLOZE
21/09/17GGD Utrecht: een nieuw ge
20/09/17Ruimte in de ether voor 5
20/09/17De Impact-Academy en onze
18/09/17Vereniging tegen de Kwakz
Berichten België
01/07/17Verdubbeling burn-out in
26/06/17Voorstel van resolutie vo
Berichten Internationaal
21/09/17USA: Monterey County Proc
20/09/17USA: nieuwe 5G ellende: D
19/09/17USA: De jongeren van nu g
19/09/17USA: 5G opponents launch
Ervaringen | Appellen/oproepen
18/09/17WiFi 2,4 GHz en 5 GHz; ee
18/09/17''Why I Don't Have a Mobi
14/09/173G naar 4G
Onderzoeken
20/09/17National Toxicology Progr
08/09/17Anxiety-like behavioural
07/09/17The mere presence of your
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
19/09/17USA situatie: WOZ waarded
10/09/17Rechter: Staat moet lucht
31/08/17InPower Movement: Early r
Oproepen
29/11/17Raadsmarkt ZENDMASTEN &
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/09/17EHS regionale contactdage
Folders
10/06/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Frustreert kabinet rechtsgang slachtoffers elektromagnetische straling ?    
Ga naar overzicht berichten in: Juridische Informatie

Frustreert kabinet rechtsgang slachtoffers elektromagnetische straling ?
zaterdag, 18 juli 2009 - Dossier: Juridische informatie


Frustreert kabinet rechtsgang slachtoffers elektromagnetische straling ?

Uitholling van klassiek en sociaal Grondrecht mag de toegang van slachtoffers van elektromagnetische straling/velden tot het Europese Hof niet blokkeren.

-------------------

Heeft het kabinet middels haar regeerakkoord besloten jaarlijks miljoenen euro,s te bezuinigen op de rechtsbijstand? Daar waar de bankmanagers buitenproportionele jaarsalarissen verdienen met bonussen, en de toezichthouders geen verantwoording hoeven af te leggen over het door hun gevoerde falend beleid worden thans de minder draagkrachtigen in onze samenleving geconfronteerd met een moeilijker toegangsweg tot het recht.
De banken krijgen staatssteun en de minder financieel draagkrachtige justiabelen krijgen geen of minder steun van de staat terzake rechtsbijstand. Hierdoor wordt de bijl aan de wortels van artikel 18 van de grondwet gelegd. Dat artikel regelt zowel het klassiek als het sociaal grondrecht op rechtsbijstand.

Het recht op rechtsbijstand vormt een door het Europees Hof gecontroleerd recht middels art 6 EVRM . Reeds in 1979 is hieromtrent jurisprudentie ontstaan door de uitspraak van het Europese Hof in de casus Airey tegen Ierland. ( EVRM, publ. Eurpean Court of Human Rights, serie A volume 32, 1980, p. 11-16) .

Vervolgens is van belang de twee verklaringen van het Comit van Ministers van de Raad van Europa in resolutie 78/8 on legal aid and advice van 2 maart 1978 die het onbelemmerde recht van toegang tot de Rechter als een essentieel kenmerk van een democratische samenleving noemt.

In de nationale procedures van reclamanten die procederen tegen gemeenten die bouwvergunningen en ontheffingen verlenen van het bestemmingsplan t.b.v. het plaatsen van masten waaraan e.m.-straling veroorzakende zenders worden gehangen treedt de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State op als de hoogste nationale bestuursrechtsprekende instantie op.

De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State behoort echter niet tot de rechterlijke macht. De Raad van State treedt ook op als adviseur voor de regering bij de tot standkoning van wetten. Bestuursrechtelijke kwesties die snijvlakken hebben met de volksgezondheid en potentile gezondheidsrisico's behoren niet door de Raad van State als laatste en hoogste instantie te worden beslist.

Na het Procola arrest (de Luxemburgse Raad van State en haar dubbelrol van adviseren en rechtspreken NJ 1995-667) had Nederland justiabelen de mogelijkheid dienen te bieden om beroep in cassatie in te kunnen stellen bij de Hoge Raad die dan als hoogste rechter rechtsvragen aan de orde kan laten komen en kan toetsen of het recht incluis procesregels wel juist is toegepast. Vooral in een zaak waarbij gezondheidsbelangen versus de miljarden guldens betalingen door de telecomindustrie aan de staat voor o.a. de umts-licenties het scharnierpunt vormen

Zulks klemt des temeer voor diegenen die onvrijwillig worden blootgesteld aan elektromagnetische straling/velden afkomstig van mobiele telefonie antennes. Zij dienen eerst alle nationale rechtsprocedures uit te putten tot aan de Raad van State zonder de zeeffunctie van de Hoge Raad voordat zij zich kunnen wenden tot het Europese Hof van de Rechten van de Mens (EHRM) met een beroep op de eerbiedigende werking van het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) welke in 1953 in werking is getreden. Voornoemd verdrag is nadien uitgebreid met verscheidene protocollen.

Nu een beroep op de Wet Algemene Bepalingen om het Cofam-2 onderzoek op juistheid in rechte te doen laten toetsen en het wetenschappelijke gehalte met weglating van de outliers in rechte enz. enz. blijkbaar niet in bestuursrechtsoverwegingen afdwingbaar kan worden vervat is het verzoek van clinten om hun individuele kwestie aanhangig te maken bij het Europese Hof te begrijpen.

De voorbereidende werkzaamheden daartoe en inleidende procedures in enkele zaken zijn inmiddels gestart.

Rechtspraktijk BAWA c.s.
Den Haag / Haaksbergen, 17 juli 2009


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer