StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
16/01/18Toon : de 'slimme' thermo
14/01/18Medical Dictionary; micro
Artikelen
14/01/18Can Cell Phones Cause Fem
14/01/18Wetenschappers binden str
12/01/18Apple: Open letter from J
12/01/18Studenten die vaker met s
08/01/18Zonnepanelen; Solar Panel
06/01/18FCC geeft vergunning voor
Berichten Nederland
18/01/18Unlimited 4G voor thuis g
17/01/18Vergaderlocatie / cursusr
14/01/18Ziek van Straling; Fotose
12/01/18Stripheldenbuurt wil geen
12/01/18Stijging aantal euthanasi
Berichten België
18/01/18Aartselaar / Reet: Buren
10/01/18Vereniging ElektroHyperSe
Berichten Internationaal
15/01/18Frankrijk pakt belabberde
12/01/18Oostenrijk: Richtlijnen v
12/01/18Frankreich verordnet Stra
09/01/18USA: CDPH Cell Phone Safe
Ervaringen | Appellen/oproepen
15/01/18Ziekmakende ervaringen me
12/01/18Soms is tinnitus geen tin
12/01/18Bijnier probleem met smar
Onderzoeken
03/01/18EMFs + Wildlife
29/12/17Radiofrequency EMFs and H
19/12/17624 wetenschappelijke
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
01/01/18Antennebeleid op basis va
15/12/17(Persbericht) Phonegate:
08/11/17InPower Movement: Early r
Oproepen
10/12/17Haarlem: Raadsmarkt ZENDM
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
18/01/18Brief naar de gemeente Ut
10/07/17Brief naar de gemeente C.
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
OV is appende fietser zat    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Nederland

OV is appende fietser zat
zaterdag, 24 oktober 2015 - Dossier: Algemeen


Bron: www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4169697/2015/10/24/OV-is-appende-fietser-zat.dhtml
23 okt. 2015

OV-bedrijven zijn bellende en appende fietsers spuugzat. Elke dag moeten bus- en tramchauffeurs in het hele land voortdurend ingrijpen om 'fietspiraten' te ontwijken.


Bus- en trambestuurders van Connexxion, Syntus, RET, GVB en HTM maken steeds vaker een noodstop. Dat zeggen de vervoersbedrijven tegen het AD. ,,Het loopt uit de hand'', waarschuwt Hendri Beltman van busbedrijf Connexxion. ,,Fietsers en voetgangers staren naar het schermpje van hun mobiele telefoon en hebben totaal geen oog meer voor de omgeving.'' Bij een noodstop vliegen passagiers door de bus. ,,Weggebruikers realiseren zich niet dat bus- en trampassagiers geen gordel dragen'', zegt Beltman. ,,De kans op ernstige ongelukken is daardoor veel groter.''

Volgens vervoerder Syntus vormen vooral appende fietsers een plaag. ,,Wie belt, kijkt tenminste nog voor zich uit'', zegt woordvoerder Melanie Snijders. ,,Dankzij Whatsapp fietsen grote groepen jongeren rond als een kip zonder kop.''

In de grote steden zijn de problemen het grootst. Bus- en tramchauffeurs van HTM in Den Haag moeten tot 40 keer per rit ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. ,,Dan moet je denken aan acties als toeteren, afremmen of een noodstop maken'', zegt Marijke Poppelier van HTM. ,,Het is wachten op het eerste grote ongeluk.''

Hoe vaak het precies misgaat, is onduidelijk. De Nationale Politie houdt niet bij wanneer onoplettende fietsers een ongeval veroorzaken. ,,Het probleem is dat bellende fietsers achteraf vaak ontkennen dat ze met hun mobieltje bezig waren'', zegt een politiewoordvoerder. ,,Vanwege de verzekering.''

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden door het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen. Bij bijna 20 procent van de fietsongevallen met jongeren is een telefoon in het spel. Connexxion wil daarom dat kinderen op de basisschool verplicht les krijgen in het gebruik van mobieltjes in het verkeer. ,,Er moet meer aandacht komen voor normen en waarden'', vindt Beltman. ,,Ook ouders hebben hier een verantwoordelijkheid. Fietsers moeten gewoon uit hun doppen kijken.''

Eerder dit jaar besloot minister Schultz van Verkeer om bellen en appen op de fiets niet te verbieden. Volgens de minister is een verbod toch niet te controleren. In België en Duitsland is bellen op de fiets wél strafbaar.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer