StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
06/11/17Beschermen tegen de ra
12/10/17Meetspecialisten, meet
Artikelen
18/11/17Vuile stroom (netvervuili
16/11/17ADHD is meer een probleem
16/11/17Mobile phones cause letha
16/11/17Mt Nardi Wildlife Report
15/11/17Cell Phone Headaches –
14/11/1715.000 wetenschappers uit
Berichten Nederland
19/11/17De iPad-school van Mauric
18/11/17KWF collecteert met stral
16/11/17Promotie van een psycholo
16/11/17Toename van klachten in N
14/11/17Aantal antenne-installati
Berichten België
14/11/17Hoe gezond of ongezond is
24/10/17NMBS-baas Sophie Dutordoi
Berichten Internationaal
18/11/17IARC-WHO: Global burden o
18/11/17Duits verbod op 'slimme'
14/11/17De stralingsbelasting en
09/11/17Bill Gates and Steve Jobs
Ervaringen | Appellen/oproepen
17/11/17Alice kan niet tegen stra
12/11/17Afscherming, voor sommige
05/11/17TV met WiFi; een ervaring
Onderzoeken
19/11/17Microwaves in the cold wa
14/11/17Modeled and Perceived Exp
06/11/17Decreases in sleep durati
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
08/11/17InPower Movement: Early r
19/10/17The precautionary princip
11/10/17Telekom warns of (its own
Oproepen
29/11/17Raadsmarkt ZENDMASTEN &
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
OV is appende fietser zat    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Nederland

OV is appende fietser zat
zaterdag, 24 oktober 2015 - Dossier: Algemeen


Bron: www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4169697/2015/10/24/OV-is-appende-fietser-zat.dhtml
23 okt. 2015

OV-bedrijven zijn bellende en appende fietsers spuugzat. Elke dag moeten bus- en tramchauffeurs in het hele land voortdurend ingrijpen om 'fietspiraten' te ontwijken.


Bus- en trambestuurders van Connexxion, Syntus, RET, GVB en HTM maken steeds vaker een noodstop. Dat zeggen de vervoersbedrijven tegen het AD. ,,Het loopt uit de hand'', waarschuwt Hendri Beltman van busbedrijf Connexxion. ,,Fietsers en voetgangers staren naar het schermpje van hun mobiele telefoon en hebben totaal geen oog meer voor de omgeving.'' Bij een noodstop vliegen passagiers door de bus. ,,Weggebruikers realiseren zich niet dat bus- en trampassagiers geen gordel dragen'', zegt Beltman. ,,De kans op ernstige ongelukken is daardoor veel groter.''

Volgens vervoerder Syntus vormen vooral appende fietsers een plaag. ,,Wie belt, kijkt tenminste nog voor zich uit'', zegt woordvoerder Melanie Snijders. ,,Dankzij Whatsapp fietsen grote groepen jongeren rond als een kip zonder kop.''

In de grote steden zijn de problemen het grootst. Bus- en tramchauffeurs van HTM in Den Haag moeten tot 40 keer per rit ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. ,,Dan moet je denken aan acties als toeteren, afremmen of een noodstop maken'', zegt Marijke Poppelier van HTM. ,,Het is wachten op het eerste grote ongeluk.''

Hoe vaak het precies misgaat, is onduidelijk. De Nationale Politie houdt niet bij wanneer onoplettende fietsers een ongeval veroorzaken. ,,Het probleem is dat bellende fietsers achteraf vaak ontkennen dat ze met hun mobieltje bezig waren'', zegt een politiewoordvoerder. ,,Vanwege de verzekering.''

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden door het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen. Bij bijna 20 procent van de fietsongevallen met jongeren is een telefoon in het spel. Connexxion wil daarom dat kinderen op de basisschool verplicht les krijgen in het gebruik van mobieltjes in het verkeer. ,,Er moet meer aandacht komen voor normen en waarden'', vindt Beltman. ,,Ook ouders hebben hier een verantwoordelijkheid. Fietsers moeten gewoon uit hun doppen kijken.''

Eerder dit jaar besloot minister Schultz van Verkeer om bellen en appen op de fiets niet te verbieden. Volgens de minister is een verbod toch niet te controleren. In België en Duitsland is bellen op de fiets wél strafbaar.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer