StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
18/09/17EHS en toch een smartphon
01/09/17WiFi vrije scholen (kaart
Artikelen
19/09/17Burn-out
18/09/17What science knows about
17/09/17Oorsuizen
14/09/17Wetenschappers vragen uit
14/09/17Autism, ADHD, And Wireles
14/09/17Straling voor onze gezond
Berichten Nederland
18/09/17Vereniging tegen de Kwakz
17/09/17Hoe gevaarlijk is 5G?
14/09/17Groot onderzoek naar oors
10/09/17Suïcide bevorderd door s
10/09/17Open brief aan KPN na ond
Berichten België
01/07/17Verdubbeling burn-out in
26/06/17Voorstel van resolutie vo
Berichten Internationaal
18/09/17SB 649 Passes California
18/09/17''BLUNDER'' by ICNIRP's a
16/09/17WiFi4EU: New EU scheme fo
15/09/17USA: MD Writes about her
Ervaringen | Appellen/oproepen
18/09/17WiFi 2,4 GHz en 5 GHz; ee
18/09/17''Why I Don't Have a Mobi
14/09/173G naar 4G
Onderzoeken
08/09/17Anxiety-like behavioural
07/09/17The mere presence of your
06/09/17Maternal cell phone use i
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
10/09/17Rechter: Staat moet lucht
31/08/17InPower Movement: Early r
16/08/17Solution To The 'Smart' M
Oproepen
14/09/17EHS regionale contactdage
12/09/17Petitie ''ME is geen SOLK
10/09/17The Guardian: If you donâ
Folders
10/06/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
OV is appende fietser zat    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Nederland

OV is appende fietser zat
zaterdag, 24 oktober 2015 - Dossier: Algemeen


Bron: www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4169697/2015/10/24/OV-is-appende-fietser-zat.dhtml
23 okt. 2015

OV-bedrijven zijn bellende en appende fietsers spuugzat. Elke dag moeten bus- en tramchauffeurs in het hele land voortdurend ingrijpen om 'fietspiraten' te ontwijken.


Bus- en trambestuurders van Connexxion, Syntus, RET, GVB en HTM maken steeds vaker een noodstop. Dat zeggen de vervoersbedrijven tegen het AD. ,,Het loopt uit de hand'', waarschuwt Hendri Beltman van busbedrijf Connexxion. ,,Fietsers en voetgangers staren naar het schermpje van hun mobiele telefoon en hebben totaal geen oog meer voor de omgeving.'' Bij een noodstop vliegen passagiers door de bus. ,,Weggebruikers realiseren zich niet dat bus- en trampassagiers geen gordel dragen'', zegt Beltman. ,,De kans op ernstige ongelukken is daardoor veel groter.''

Volgens vervoerder Syntus vormen vooral appende fietsers een plaag. ,,Wie belt, kijkt tenminste nog voor zich uit'', zegt woordvoerder Melanie Snijders. ,,Dankzij Whatsapp fietsen grote groepen jongeren rond als een kip zonder kop.''

In de grote steden zijn de problemen het grootst. Bus- en tramchauffeurs van HTM in Den Haag moeten tot 40 keer per rit ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. ,,Dan moet je denken aan acties als toeteren, afremmen of een noodstop maken'', zegt Marijke Poppelier van HTM. ,,Het is wachten op het eerste grote ongeluk.''

Hoe vaak het precies misgaat, is onduidelijk. De Nationale Politie houdt niet bij wanneer onoplettende fietsers een ongeval veroorzaken. ,,Het probleem is dat bellende fietsers achteraf vaak ontkennen dat ze met hun mobieltje bezig waren'', zegt een politiewoordvoerder. ,,Vanwege de verzekering.''

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden door het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen. Bij bijna 20 procent van de fietsongevallen met jongeren is een telefoon in het spel. Connexxion wil daarom dat kinderen op de basisschool verplicht les krijgen in het gebruik van mobieltjes in het verkeer. ,,Er moet meer aandacht komen voor normen en waarden'', vindt Beltman. ,,Ook ouders hebben hier een verantwoordelijkheid. Fietsers moeten gewoon uit hun doppen kijken.''

Eerder dit jaar besloot minister Schultz van Verkeer om bellen en appen op de fiets niet te verbieden. Volgens de minister is een verbod toch niet te controleren. In België en Duitsland is bellen op de fiets wél strafbaar.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer