StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
16/01/18Toon : de 'slimme' thermo
14/01/18Medical Dictionary; micro
Artikelen
14/01/18Can Cell Phones Cause Fem
14/01/18Wetenschappers binden str
12/01/18Apple: Open letter from J
12/01/18Studenten die vaker met s
08/01/18Zonnepanelen; Solar Panel
06/01/18FCC geeft vergunning voor
Berichten Nederland
17/01/18Vergaderlocatie / cursusr
14/01/18Ziek van Straling; Fotose
12/01/18Stripheldenbuurt wil geen
12/01/18Stijging aantal euthanasi
11/01/18Stijging aantal implantee
Berichten België
10/01/18Vereniging ElektroHyperSe
01/12/17Belgische campus krijgt b
Berichten Internationaal
15/01/18Frankrijk pakt belabberde
12/01/18Oostenrijk: Richtlijnen v
12/01/18Frankreich verordnet Stra
09/01/18USA: CDPH Cell Phone Safe
Ervaringen | Appellen/oproepen
15/01/18Ziekmakende ervaringen me
12/01/18Soms is tinnitus geen tin
12/01/18Bijnier probleem met smar
Onderzoeken
03/01/18EMFs + Wildlife
29/12/17Radiofrequency EMFs and H
19/12/17624 wetenschappelijke
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
01/01/18Antennebeleid op basis va
15/12/17(Persbericht) Phonegate:
08/11/17InPower Movement: Early r
Oproepen
10/12/17Haarlem: Raadsmarkt ZENDM
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
'Getrainde arts praat beter met patiënt onverklaarde klachten'    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Nederland

'Getrainde arts praat beter met patiënt onverklaarde klachten'
donderdag, 24 september 2015 - Dossier: Algemeen


Bron: www.skipr.nl/actueel/id23853-getrainde-arts-praat-beter-met-patint-onverklaarde-klachten.html
22 sept. 2015


Het Erasmus MC heeft een training ontwikkeld waarmee specialisten beter leren communiceren met patiënten bij wie na het gebruikelijke onderzoek geen medische verklaring voor de klachten kan worden gegeven. Deze patiëntencategorie, ook wel somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) genoemd, behoort tot de vijf duurste diagnostische categorieën in ons land. Vanwege het uitblijven van een diagnose worden immers vaak talloze aanvullende onderzoeken aangevraagd die eigenlijk zinloos zijn.

Nederland telt ongeveer een miljoen SOLK-patiënten. Medisch specialisten vinden communicatie met deze patiënten vaak lastig, patiënten voelen zich op hun beurt dikwijls onbegrepen. Omdat ruim veertig procent van de poliklinische patiënten die een specialist bezoeken lichamelijk onverklaarde klachten heeft, is er in het Erasmus MC een training ontwikkeld. En die werkt goed, blijkt uit een studie van onderzoeker Anne Weiland, verbonden aan de afdeling Inwendige Geneeskunde. Deze week heeft ze haar bevindingen gepubliceerd in PLOS ONE, en op 30 september promoveert ze op haar onderzoek.

Weiland, die een reeds bestaande training voor huisartsen bewerkte voor specialisten, deed onderzoek naar de communicatie van medisch specialisten met patiënten met SOLK. Aan het onderzoek naar het effect van de training hebben 123 specialisten en toekomstige specialisten en 478 patiënten uit zes verschillende ziekenhuizen meegedaan. De meeste van hen waren internist, neuroloog of maag-darm-leverarts.
Overbodig onderzoek achterwege laten
Medisch specialisten leren door de training een efficiënt consult te voeren, waarbij ze zichzelf én de patiënt serieus nemen. Ze leren hun uitleg over de klachten beter af te stemmen op de patiënt en effectief gerust te stellen door in te gaan op de zorgen van de patiënt. Verder leren specialisten overbodig onderzoek achterwege te laten, concreet advies te geven om gevolgen van de klachten te beperken en duidelijk te communiceren met de huisarts. Deelnemers waarderen de training hoog vanwege de toepasbaarheid in hun praktijk, volgens Weiland.

Getrainde specialisten bleken beter door te vragen op de klachten van de patiënt en meer aandacht te besteden aan de kennis en de ideeën van de patiënt over de klacht. Ook besteedden zij aandacht aan de impact daarvan op het dagelijks leven. Bovendien bleken ze effectiever te communiceren met de patiënt en de vragen van de patiënt in de brief aan de huisarts vaker te beantwoorden.

Zolang elektrogevoeligheid en EHS i.h.b. niet in het trainingsprogramma worden opgenomen zijn we het er volledig mee eens dat er vele overbodige onderzoeken zullen zijn die net zo goed achterwege gelaten kunnen worden.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer