StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
21/09/17EHS en toch een smartphon
01/09/17WiFi vrije scholen (kaart
Artikelen
20/09/17IoT 5
20/09/17Harmonische vervorming
20/09/17Vitamin B17: The Greatest
19/09/17Burn-out (toename)
19/09/17Schildklierkanker, toenam
18/09/17What science knows about
Berichten Nederland
28/09/17Nieuw boek: DE DRAADLOZE
21/09/17GGD Utrecht: een nieuw ge
20/09/17Ruimte in de ether voor 5
20/09/17De Impact-Academy en onze
18/09/17Vereniging tegen de Kwakz
Berichten België
01/07/17Verdubbeling burn-out in
26/06/17Voorstel van resolutie vo
Berichten Internationaal
21/09/17USA: Monterey County Proc
20/09/17USA: nieuwe 5G ellende: D
19/09/17USA: De jongeren van nu g
19/09/17USA: 5G opponents launch
Ervaringen | Appellen/oproepen
24/09/17Lichaamspanning en ele
18/09/17WiFi 2,4 GHz en 5 GHz; ee
18/09/17''Why I Don't Have a Mobi
Onderzoeken
20/09/17National Toxicology Progr
08/09/17Anxiety-like behavioural
07/09/17The mere presence of your
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
19/09/17USA situatie: WOZ waarded
10/09/17Rechter: Staat moet lucht
31/08/17InPower Movement: Early r
Oproepen
29/11/17Raadsmarkt ZENDMASTEN &
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/09/17EHS regionale contactdage
Folders
10/06/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
10/07/17Brief naar de gemeente C.
14/06/17Mail naar 'De Monitor' na
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Hoogleraar verbiedt laptops in de les: ''Alsof ik tegen een muur van zombies praat''    
Ga naar overzicht berichten in: Berichten Nederland

Hoogleraar verbiedt laptops in de les: ''Alsof ik tegen een muur van zombies praat''
donderdag, 29 september 2016 - Dossier: Algemeen


Bron: www.demorgen.be/buitenland/hoogleraar-verbiedt-laptops-in-de-les-alsof-ik-tegen-een-muur-van-zombies-praat-b25685bb/
24 sept. 2016


Yra van Dijk, hoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, is het zat om tegen een zaal vol achterkanten van laptopschermen aan te kijken. Hoewel pen en papier nauwelijks nog gebruikt worden in de collegezaal, besloot de prof dit jaar laptops en mobiele telefoons uit haar colleges te weren.

''Bij een hoorcollege probeer je een bepaalde sfeer op te roepen in de zaal'', zegt Van Dijk. ''Dat lukt niet als alle studenten een laptop gebruiken: hun aandacht verschuift dan van het katheder naar het scherm. Ik kreeg de indruk een muur van zombies toe te spreken.''

Terug naar pen en papier dus, bij haar colleges. Dat heeft een voordeel, denkt Van Dijk. ''Op de computer schrijf je natuurlijk sneller, maar juist omdat schrijven met pen en papier langzamer gaat, ben je genoodzaakt om keuzes te maken. Je moet al schrijvend structureren; zo leer je onderscheid maken tussen hoofdzaken en bijzaken.''

Daarnaast bieden computers en telefoons een schat aan afleiding, weet ook iedereen die wel eens in een vergaderzaal heeft gezeten of heeft moeten wedijveren om aandacht met de telefoon van een disgenoot in een restaurant. Het is Van Dijk dan ook niet alleen om de collegezaal te doen. Met het verbod wil de hoogleraar zelfs een debat op de universiteit over de rol van technologie ontketenen, en liefst een maatschappelijke discussie starten over ons mediagebruik.

''Laat ik vooropstellen dat het niet aan de studenten ligt. Ik heb er zelf ook last van. Het probleem is dat we achter technologische ontwikkelingen aanhollen. We zijn geneigd meldingen te volgen: omdat sociale media en e-mail de hele dag onze aandacht opeisen, vervaagt het verschil tussen werk en privé. Dat is funest voor de concentratie. Zelf merk ik dat ik op een congres ook geneigd ben om mails te gaan beantwoorden. Het ligt niet alleen aan de student.''

Docenten aan de Universiteit Leiden zijn vrij om laptops wel of niet toe te staan in colleges, een beleid daarvoor is er niet. Er wordt wel geëxperimenteerd met laptopvrije lessen op de rechtenfaculteit. Ook op de prestigieuze Stanford University in de VS wordt het gebruik van laptops door studenten ontraden.

Aan de universiteit van Princeton, ook in de VS, werd onderzocht welke consequenties het gebruik van computers en telefoons tijdens lessen heeft op de concentratie en de kwaliteit van de aantekeningen van studenten heeft. Daaruit bleek dat aantekeningen gemaakt op een laptop minder gestructureerd zijn dan aantekeningen die met de hand zijn gemaakt. Wel opvallend: studenten die tijdens college online zoeken naar studiegerelateerde onderwerpen, onthouden minder dan studenten die op Facebook zitten.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer