StopUMTS Logo
how to get rid of moles 
Zoeken
   
Voorlichting
16/01/18Toon : de 'slimme' thermo
14/01/18Medical Dictionary; micro
Artikelen
19/01/18Home networking explained
14/01/18Can Cell Phones Cause Fem
14/01/18Wetenschappers binden str
12/01/18Apple: Open letter from J
12/01/18Studenten die vaker met s
08/01/18Zonnepanelen; Solar Panel
Berichten Nederland
20/01/18Mobiel internetten explod
20/01/18Voorschoten: D66: bescher
18/01/18Unlimited 4G voor thuis g
17/01/18Vergaderlocatie / cursusr
14/01/18Ziek van Straling; Fotose
Berichten België
18/01/18Aartselaar / Reet: Buren
10/01/18Vereniging ElektroHyperSe
Berichten Internationaal
15/01/18Frankrijk pakt belabberde
12/01/18Oostenrijk: Richtlijnen v
12/01/18Frankreich verordnet Stra
09/01/18USA: CDPH Cell Phone Safe
Ervaringen | Appellen/oproepen
15/01/18Ziekmakende ervaringen me
12/01/18Soms is tinnitus geen tin
12/01/18Bijnier probleem met smar
Onderzoeken
20/01/18Iron deposition in rabbit
03/01/18EMFs + Wildlife
29/12/17Radiofrequency EMFs and H
Veel gestelde vragen
13/05/17Vakantie? Witte zo
10/07/16Zeven veel gestelde vrage
Juridische informatie
19/01/18Afspraken voor beterere t
01/01/18Antennebeleid op basis va
15/12/17(Persbericht) Phonegate:
Oproepen
10/12/17Haarlem: Raadsmarkt ZENDM
11/11/17Cursus ‘Straling meten
29/10/17Petitie: Geen uitbreiding
Folders
10/09/17Brochures, folders, websi
29/04/16USA: Meer dan 50 tips voo
Briefwisselingen | Archief: 2008, 2005
19/01/18Brief aan Agentschap Tele
18/01/18Brief naar de gemeente Ut
Illustraties
 Algemeen
 Fotoalbum zendmasten
 Wetenschappelijke illustraties
Gelijkspanning: alternatief voor de toekomst    
Ga naar overzicht berichten in: Artikelen

Gelijkspanning: alternatief voor de toekomst
zaterdag, 27 februari 2016 - Dossier: Algemeen


Bron: www.duurzaamgebouwd.nl/projecten/20140417-gelijkspanning-alternatief-voor-de-toekomst

Gebiedsontwikkelaar OMALA, Lelystad Airport en netbeheerder Liander gaan onderzoeken of bedrijventerrein in ontwikkeling Airport Garden City bij Lelystad Airport kan worden voorzien van een revolutionaire duurzame elektrische gelijkspannings-infrastructuur. Met gelijkspanning gaat het rendement van duurzame energiebronnen als zon en fuel cells aanzienlijk omhoog, zijn minder elektrische componenten nodig in het net en wordt fors bespaard op kostbare koperen kabels.

Duurzaamheid is ver voorbij het stadium van een modewoord. Dat is goed te merken bij de ontwikkeling van Airport Garden City, een bedrijventerrein van 660 hectare tussen Lelystad Airport en de A6. Gebiedsontwikkelaar OMALA, Lelystad Airport en Liander gaan verkennen of het bedrijventerrein kan worden voorzien van een gelijkspannings-infrastructuur.

De duurzame claim van gelijkspanningsnetten zit in het verminderen van energieverlies door conversies en minder materiaal- en grondstoffenverbruik. Duurzame energie-opwekkers als zonnepanelen en windmolens, elektrische auto’s en ruim 80 procent van alle overige elektrische apparaten en machines hebben één ding met elkaar gemeen: ze produceren- of werken op gelijkspanning (DC). Maar uit het stopcontact komt al meer dan honderd jaar wisselspanning (AC). Bij de omzetting van AC naar DC gaat veel energie verloren en het kost onnodig veel componenten en grondstoffen koper (zie kader ‘Energieverlies’).

Ontwikkelen voor de toekomst

“Laten we eerlijk zijn”, zegt Dennis Meerburg, gebiedsontwikkelaar bij OMALA, die het energiebeleid in zijn portefeuille heeft. “Prijs en bereikbaarheid staan nog steeds voorop bij bedrijven die een plek zoeken om zich te vestigen. Maar duurzaamheid klimt steeds hoger op de lijst van vestigingseisen. Maar we ontwikkelen voor de toekomst. Dan zal duurzaamheid een absolute randvoorwaarde zijn en hebben de ondernemers die zich nu al vestigen de beste keuze gemaakt die ze maar kunnen bedenken. Airport Garden City moet over twintig jaar ook nog aantrekkelijk zijn: voor ondernemers, voor de mensen die er werken, voor bezoekers. En die gedachte willen we zoveel mogelijk meenemen in de ontwikkeling. Het aanleggen van een gelijkspanningsnet past daar perfect bij. Joulz kwam in de startfase van Airport Garden City bij ons met het idee van een gelijkspanningsnet. Het kostte eigenlijk maar weinig moeite om ons te overtuigen van de potentie. En het wonderlijke is: een paar jaar geleden was de gelijkspannings-case maar bij een enkeling bekend. Nu hebben we al gesprekken met een bedrijf dat zichzelf spontaan gemeld heeft vanwege de gelijkspanningsmogelijkheden.”

Auto als energiebron

Airport Garden City grenst aan het terrein van Lelystad Airport, een luchthaven die aan de vooravond staat van een historische beslissing over de toekomst. Schiphol wil de groei van de luchtvaart blijven accommoderen en Lelystad zou maximaal zo’n 45.000 vliegbewegingen kunnen opvangen. In de plannen voor het door-ontwikkelen van de luchthaven, wordt gelijkspanning ook meegenomen. Het idee is onder andere het creëren van ruime faciliteiten voor elektrische auto’s, die met behulp van gelijkspanning veel efficiënter opladen. Elektrische auto’s van langparkeerders kunnen in theorie zelfs gebruikt worden als opslagmedium van zonne-energie: de auto laadt overdags op en de stroom wordt ’s nachts ingezet voor bijvoorbeeld de openbare verlichting.

Succesvolle pilots

Joulz is in Nederland een van de drijvende krachten achter de promotie van gelijkspanning en adviseert OMALA op dit vlak. Joulz-gelijkspanningsspecialist Tim Zijderveld legt uit: “Wij geloven voor de toekomst in een duurzame, decentrale energiehuishouding en we zijn er van overtuigd dat gelijkspanning daar een grote, misschien wel doorslaggevende bijdrage aan kan leveren. En gelukkig vindt deze gedachte steeds meer weerklank. Er lopen inmiddels verschillende succesvolle pilots, onder andere in de tuinbouwsector. Grote leveranciers van elektrische componenten als Siemens, ABB en Philips zien inmiddels de potentie. Het verhaal wordt in dat opzicht steeds minder academisch. Dat bijvoorbeeld netbeheerder Liander bij Airport Garden City zo actief meedenkt en meewerkt, is veelbetekenend en het is een belangrijke succesfactor.”

‘Logische stap’

Hans Schneider van Liander vindt het een logische stap om met OMALA mee denken over gelijkspanning. “Als netbeheerder moeten we ons steeds afvragen hoe de energienetwerken er in de toekomst uitzien. En wat onze klanten dan willen. Het zal steeds vaker voorkomen dat je in een gebied zowel gelijkspannings-aanbod hebt - bijvoorbeeld van zonnepanelen - als gelijkspanningsvraag, voor LED-verlichting, warmtepompen en snelladers. Dan lijkt het logisch die twee ook door middel van een DC-net met elkaar te verbinden.”

“De praktijk van DC-netten zal nog best weerbarstig zijn. Het ontbreekt op onderdelen nog aan standaarden en langdurige praktijkervaring. Toch willen we met alle betrokken partijen onderzoeken of we een DC-net kunnen realiseren dat veilig, betrouwbaar, duurzaam en betaalbaar is.”

Dennis Meerburg van OMALA denkt dat het nu allemaal snel kan gaan. “Wij verwachten dat eind volgend jaar de eerste delen van de gelijkspanningsinfrastructuur worden aangelegd.” Lachend vervolgt hij: “Het is zo mooi uitgedacht, dat het bijna jammer is dat het allemaal onder de grond komt te liggen.”

De rol van gelijkspanning

Wisselspanning (AC – Alternating Current) is vanuit de historie dé norm in elektriciteitstransport. Maar we zijn ons er nauwelijks van bewust, dat juist gelijkspanning (DC – Direct Current) een cruciale rol speelt in het moderne leven. Decentrale energie-opwekkers als zonnepanelen leveren gelijkspanning. Alle producten met een batterij of accu, zoals laptops, mobiele telefoons en elektrische auto’s, werken op gelijkspanning. Alle apparaten met micro-elektronische componenten werken er op. In televisies en tal van huishoudelijke apparaten en voor (led)verlichting wordt wisselspanning dan ook omgezet in gelijkspanning. Naar schatting 80 tot 85 procent van alle elektrische apparaten werkt in feite op gelijkspanning. Meer informatie over de mogelijkheden van gelijkspanning als integrale energievoorziening kunt u vinden op de officiële website van Joulz.

Energieverlies

Het omzetten van wissel- naar gelijkspanning (of andersom) levert een behoorlijk energieverlies op. Een gelijkspanningsnet levert energiebesparing op, omdat het aantal conversies wordt verminderd. Daarnaast kan er circa 30% meer stroom door dezelfde elektriciteitskabel, waardoor op dikte van de kabels en grootte en complexiteit van componenten (en dus ruimte in de openbare ruimte) bespaard kan worden. Tenslotte worden ook nog aanzienlijke hoeveelheden grondstoffen gespaard, doordat je minder koper, schakel- en verbindingskasten, trafo’s en omvormers nodig hebt.


Ga terug naar het hoofdmenu
Afdrukken | Vragen | RSS | Disclaimer